تهران- ایرنا- موسیقی گفتار «اندوه پرست» سروده فروغ فرخزاد با صدای مهرداد محمدپور اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درنگی بر سروده‌های خیال‌انگیز شعرای معاصر ایران و جهان به صورت موسیقی گفتار با اجرای مهرداد محمدپور این هفته به شعر اندوه پرست سروده فروغ فرخزاد و موسیقی متن آنته فوکس اختصاص دارد.

بخش موسیقی گفتار ایرنا، هر هفته به یکی از آثار شاعران معاصر اختصاص دارد. این آثار توسط مهرداد محمدپور خوانده شده و در اختیار این خبرگزاری قرار می‌گیرد.   

اندوه پرست

کاش چون پاییز بودم
کاش چون پاییز خاموش و ملال‌انگیز بودم
برگ‌های آرزوهایم یکایک زرد می‌شد
آفتاب دیدگانم سرد می‌شد
آسمان سینه‌ام پر درد می‌شد
ناگهان توفان اندوهی به جانم چنگ می‌زد
اشک‌هایم همچو باران دامنم را رنگ می‌زد
وه … چه زیبا بود اگر پاییز بودم
وحشی و پرشور و رنگ‌آمیز بودم
شاعری در چشم من می‌خواند شعری آسمانی
در کنار قلب عاشق شعله می‌زد
در شرار آتش دردی نهانی
نغمه من
همچو آوای نسیم پر شکسته
عطر غم می‌ریخت بر دل‌های خسته
پیش رویم:
چهره تلخ زمستان جوانی
پشت سر:
آشوب تابستان عشقی ناگهانی
سینه‌ام:
منزلگه اندوه و درد و بد گمانی
کاش چون پاییز بودم

درباره شاعر

فروغ فرخزاد ( ۸ دی ۱۳۱۳-۲۴ بهمن ۱۳۴۵) شاعر برجسته و مستندساز معاصر ایرانی بود. وی ۶ دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های پرارزش شعر فارسی‌اند. فروغ در ۳۲ سالگی بر اثر واژگونی خودرو درگذشت.

این شاعر توانا با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد، وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه تولدی دیگر، ستایش گسترده‌ای برانگیخت. سپس مجموعه ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری بزرگ تثبیت کند. آثار و اشعار فروغ به زبان‌های انگلیسی، ترکی، عربی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، آلمانی و عبری ترجمه شده‌اند.

درباره موسیقی

آنته فوکس Annette Focks متولد ۲۸ آگوست ۱۹۶۴، نوازنده آلمانی و آهنگساز موسیقی فیلم است. او از سال ۱۹۹۷ در ساخت موسیقی بیش از ۸۰ فیلم نقش داشته است. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به قطار شبانه لیسبون، ۴دقیقه و جان ربه اشاره کرد.