تهران – ایرنا – مردم رومانی با وجود برخورداری از کمترین سرانه مصرف برق در اتحادیه اروپا، بابت قبض برق خود نگرانی دارند و برای همین تمهیداتی در این کشور برای کاهش مصرف از جمله کاهش ساعات دایر بودن مدارس و روشنایی فضای باز در نظر گرفته شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواسته است در مصرف انرژی صرفه جویی کنند تا هزینه ها کاهش یابد و از کمبود انرژی در فصل گرمایش بعدی جلوگیری شود.

نهادهای دولتی رومانی نیز مصرف را کاهش داده اند. در برخی از استان ها، ساعات دایر بودن مدارس کوتاهتر شده و پارلمان رومانی که دومین ساختمان بزرگ در جهان پس از پنتاگون است، روشنایی در فضای باز را به دو ساعت در شب کاهش داده است.

با این حال، بسیاری از مردم در روستاهای رومانی و محله های غیرمرفه شهری، فضای کوچکی برای صرفه جویی انرژی دارند.

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ۱۹ میلیونی رومانی در حومه شهرها زندگی می کنند که بسیاری از آنها به امرار معاش با کشاورزی در قطعات کوچک زمین، مشاغل فصلی در خارج از کشور یا تردد در میان شهرهای دیگر متکی هستند.

داده های یوراستات حاکی است که رومانیایی ها کمترین سرانه مصرف برق در اتحادیه اروپا را کمتر از نصف متوسط مصرف در سال ۲۰۲۰ دارا بوده اند.

با این وجود، مصرف برق خانگی مردم رومانی در هشت ماهه اول سال جاری ۷.۷ درصد کاهش یافته، زیرا مردم تلاش می کنند با افزایش قیمت برق، تورم دو رقمی و افزایش قیمت مواد غذایی کنار آیند.

رومانی در عین حال در زمستان تا حدودی به واردات گاز از روسیه وابسته است. این کشور با وجود اینکه ذخایر قابل توجهی هم در دریا و هم در خشکی دارا است به گاز روسیه برای تامین  ۲۰ درصد نیاز خود، احتیاج دارد. علیرغم اینکه نسبت به سایر کشورها رومانی در برابر قطع گاز روسیه کمتر آسیب پذیر است، افزایش هزینه های انرژی اقتصاد این کشور را با چالش مواجه می کند.

رومانی همسایه جنوب غربی اوکراین و عضو پیمان آنلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، از زمان آغاز درگیری‌ها میان کی‌یف و مسکو به همراه هم پیمانانش با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و همکاری در مداخله‌های نظامی از جمله برگزاری رزمایش‌ با آمریکا و اعزام نیرو به کی‌یف بر آتش این درگیری افزوده‌ است.

همزمان با بحران انرژی در اروپا، بهای برق در بازار اروپا رشد تاریخی را تجربه کرده  است. اولین نشانه‌های بحران انرژی حدود یک سال پیش همزمان با تغییرات ناشی از بهبود وضعیت همه‌گیری کرونا و ناهماهنگی بازار عرضه و تقاضا مشاهده شد.

بهای گاز طبیعی نیز بر اساس نرخ معاملات پایه گاز در بازار اروپا (Dutch TTF futures) از حدود ۳۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت در سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰) تا یک روز پیش از آغاز درگیری‌ها در اوکراین (۲۳ فوریه ۲۰۲۲) به حدود ۸۷ دلار رسید.

با توجه به این که به طور میانگین نزدیک به یک چهارم برق اروپا از گاز طبیعی تولید می‌شود، افزایش بهای گاز بر بازار برق نیز اثرگذار بوده است.