علی یوسف زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه توسعه پایدار استانها منوط به توسعه راههاست افزود: یکی از اولویتهای اصلی و دغدغههای جدی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل احداث بزرگراه و آزادراه است.
وی با اشاره به اینکه ساخت و توسعه راههای ایمن در مسیرهای اصلی به عنوان مطالبه به حق مردم از اهداف مهم وزارت راه در سالهای اخیر بوده است، تصریح کرد: استان اردبیل از لحاظ برخورداری بزرگراه در کشور جزو دهکهای آخر در بین استانها است و یکی از بزرگترین دلیل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی استان درسالیان قبل بود که از پنج سال پیش توسعه بزرگراه و آزادراه که از شاخصهای توسعه استان نیز میباشد مورد توجه قرار گرفت.
یوسف زاده اظهار کرد: تا پنج سال پیش فقط چهار پروژه اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگین شهر و۵۰ کیلومتر از پروژه اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بودند ولی در سالهای اخیر تمام مسیرها دارای ردیف ملی شده اند.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل سرجمع پروژههای راه اصلی و بزرگراهی استان اردبیل را ۸۷۴ کیلومتر برشمرد و بیان کرد: مطالعه سنجی همه مسیرها به پایان رسیده و مورد تایید وزارتخانه قرار گرفته است.
یوسفزاده اتمام کار مطالعه سنجی از نظر توجیه فنی و اقتصادی، اخذ مجوز ماده ۲۳ و قرار گرفتن این مقدار از بزرگراه در ردیف اعتباری بودجه را یادآور شد و اظهار کرد: در مقایسه با پنج سال گذشته و با وجود همه مشکلات و کمبودها اکنون توسعه راهها در استان اردبیل دوبرابر شده است.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.
از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند است.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارند.