کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره تکنولوژی آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: شیوع ویروس کرونا باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان شده و از این رو، آموزش و پرورش استان برای جبران بخشی از این افت در سال تحصیلی جدید و سال‌های آتی تدابیر منسجم و دقیقی برنامه‌ریزی کرده است. 

«مینو عباسی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در این راستا آموزش و پرورش استان کرمانشاه طرح سنجش آغازین را به مدارس استان ابلاغ کرده و در آن از مدیران خواسته شده با سنجش تحصیلی دانش آموزان دروسی که در آن ضعیف هستند را شناسایی و برای جبران عقب افتادگی درسی آنان برنامه ریزی کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش بسزا و بسیار مهم مدیران مدارس در اجرای راهبردهای آموزشی مد نظر وزارتخانه مانند سند تحول بنیادین؛ از دیگر برنامه های گروه آموزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه را آموزش و آشنایی مدیران مدارس با شیوه های نوین و بروز آموزشی عنوان کرد. 

عباسی گفت: آموزش بروز مدیران را باید دریابیم، زیرا آنان در مرکز ثقل و در راس هرم و اضلاع فرایند آموزش مدارس قرار دارند به همین خاطر برای آموزش آنان همایش ها، سینمار و کارگاه ها آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ممکن است، یک مدیر سالها یک روال تکراری آموزشی را بکار گیرد در حالی که ما می دانیم آموزش امروز با فردا متفاوت است، بنابراین باید مدیران بروز و آموزش دیده باشند.

آموزش ترکیبی مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است

رییس اداره تکنولوژی و آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی دیگر از مباحث مهم آموزش و پرورش را تاکید بر آموزش تلفیقی یا ترکیبی اعلام کرد و گفت: یعنی در کنار آموزش حضوری فعالیت در شبکه "شاد" نباید تعطیل شود که متاسفانه در پاره ای از اوقات می شنویم برخی از معلمان آموزش مجازی را تعطیل کردند و به آموزش سنتی دوباره برگشتند در حالی که رویکرد کاملا متفاوت است.

عباسی بیان داشت: در آموزش ترکیبی به تشخیص معلم و برحسب سلیقه او برخی از مطالب را حضوری و سر کلاس به دانش‌آموزان تدریس داده می شود و برخی مطالب مانند حل تمرینات را در فضای مجازی باید آموزش دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید به روش نوین تدریس روی بیاوریم گفت: به همین خاطر آموزش روش جدید بنام آموزش "stem" که روشی تلفیقی از دروس ریاضی، هنر ، علوم و فناوری که بسیار قشنگ و جذاب مطالب را به دانش آموزان آموزش می دهد برای آموزش مدیران مدارس در دستور کار آموزش پرورش قرار دارد و کارگاه های آن نیز برگزار می شود. 

این مقام مسئول گروه آموزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار داشت: روش های نوین مانند stem می توانند به خلاقیت، آشنایی با حل مساله و کارگروه دانش آموزان کمک بسزائی کند و فرایند یادگیر را در آنان شتاب بخشد.

عباسی در ادامه یکی دیگر از آموزش های مد نظر را آموزش کد نویسی و برنامه نویسی به ویژه برای دانش آموزان متوسط اول و دوم هم معلمان و هم دانش آموزان عنوان کرد و گفت: آموزش کد نویسی می تواند سرعت یادگیری آنان را بالا ببرد و همچنین حل مساله را سرعت ببخشد به همین خاطر به همه توصیه می کنم در همایش ها و جشنواره های مرتبط به کد نویسی شرکت فعال داشته باشند.

کرمانشاه جایگاه چهارم شرکت در جشنواره های کشور را دارد

رییس اداره تکنولوژی آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه گفت: این اداره کل سال تحصیلی گذشته از نظر شرکت کننده در جشنواره ها رتبه چهارم کشور را کسب کرد و انتظار داریم امسال در جایگاه بهتر قرار بگیریم زیرا کرمانشاه تیم ها و افراد با استعداد و خلاق زیاد دارد اما متاسفانه زیاد شرکت نمی کنند و یا به آنها اطلاع رسانی نمی شود.

عباسی اظهار داشت: کسانی تمایل به شرکت در جشنواره های آموزش و پرورش داشته باشند در گروه آموزشی برای آنان جلسات توجیهی، راهکارها و شیوه و نحوه شرکت برگزار می کنیم.

وی در بخش دیگر از صحبت های خود به  اهمیت گروه های آموزشی و نقشی که در کیفیت فرایند آموزش دارند اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی منسجم و دقیق و اجرای صحیح راهبردها ها به کمک گروه های آموزشی صورت می گیرد.

عباسی افزود: در آموزش و پرورش استان کرمانشاه در حال حاضر ۱۰۰ عضو کارگروه آموزشی شامل سرگروها و اعضای گروه های آموزشی داریم که در همه مقاطع مختلف تحصیلی که هر کدام در راستای وظایف خود فعالیت می کنند.