۴۵ میلیارد تومان امسال برای تجهیز هنرستان‌های فنی کرمانشاه اختصاص یافت
عکس آرشیوی است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از اختصاص ۴۵ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: ۲۵ میلیارد تومان از این مبلغ مصوب شورای آموزش و پرورش استان و ۲۰ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رییس جمهور به کرمانشاه اختصاص یافته است.

«سلمان محمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ با بیان اینکه ۲۵ میلیارد تومان شواری آموزش و پرورش استان هنوز تامین اعتبار نشده است، افزود: ۲۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور اختصاص یافته و در حال خرید تجهیزات هستیم اما به خاطر افزایش قیمت‌ها این مبلغ اصلا کافی نیست.

وی همچنین یکی دیگر از منابع اعتباری تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش را سهم ۲ درصد از محل فروش گاز هر استان عنوان کرد و بیان داشت: این مصوبه قبلا فعال نبوده و تازگی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی فعال شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ۱۶۱ هنرستان متوسط دوم در سطح استان کرمانشاه داریم، گفت: از این تعداد ۱۰۱ واحد آن کاردانش و ۶۰ هنرستان فنی و حرفه ای است.

محمدی تفاوت رشته های کاردانش با فنی و حرفه ای را در آن دانست که رشته های فنی و حرفه ای ماموریت پرورش استادکار حرفه ای و با مهارت تخصصی دارند اما رشته های کاردانش آموزش مهارت خود اشتغالی زودبازده که معمولا متقاضیان آن تمایل دارند زودتر وارد بازار کار شوند را دارد.

کمبود هنرستان چالش آموزشی رشته های فنی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه از مهمترین چالش های پیش روی این رشته های تحصیلی را کمبود هنرستان با فضا و تیپ هنرستانی دانست و گفت: متاسفانه هنرستان هایی هم که در چند سال اخیر ساخته شده بیشتر فضای آن مانند کلاس های درسی است تا فضا و محیط آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و عملی.

وی همچنین افزود: متاسفانه چند هنرستان استاندارد بیشتر در استان کرمانشاه نداریم و این یک معضل است.

محمدی در ادامه کمبود تجهیزات آموزشی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و همچنین متخصص آموزش دهنده را از دیگر از چالش های بزرگ هنرستان ها برشمرد و گفت: هرچند کمبود تجهیزات این رشته ها یک معضل کشوری است اما کرمانشاه با کمبود تجهیزات بیشتری مواجهه است.

این مقام مسئول یکی دیگر از چالش های پیش روی رشته های فنی و حرفه ای را نگرش جامعه به ویژه کرمانشاهی ها به رشته های فنی و حرفه ای دانست و اظهار کرد: مردم کرمانشاه نگاه صنعتی ندارند و این باعث شده دانش آموزان آنان نیز رغبتی به سمت رشته های فنی و حرفه ای نداشته باشند هرچند در چندسال اخیر این نگاه کمی در حال تغییر است.

وی در ادامه یکی از برنامه های توسعه ای در رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای را برون سپاری عنوان کرد و بیان داشت: جاهایی که در آن رشته تخصص و استادکار و تجهیزات نداریم با ارگان های خاص مانند بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، سازمان فنی و حرفه ای و اداره کل ارشاد اسلامی تفاهم نامه همکاری می بندیم تا هم رشته های جذاب و متنوع آموزش داده شود و هم رشته هایی آموزش داده شود که بازار کار داشته باشند.  

۵۰ درصد هدایت تحصیلی دانش آموزان باید رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش باشد

محمدی در ادامه بیان داشت: براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شوند و ۵۰ درصد به رشته های نظری روی بیاورند.

وی گفت: به همین خاطر در برنامه ششم و هفتم توسعه که در حال تنظیم است برای هدایت دانش آموزان به سمت این رشته ها و فراهم کردن شرایط آن برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول آموزش و پرورش استان کرمانشاه اضافه کرد: واقعیت می دانیم، آموزش های اینترنتی و کسب کارهای الکترونیکی خیلی از شغل های نظری را از بین می برند و تنها شغل های مهارتی باقی می مانند به همین خاطر آموزش و پرورش موظف است براین اساس برنامه ریزی های کند و دانش آموزان را به سمت رشته فنی وحرفه ای هدایت نماید.

۲۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز استان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند

محمدی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سهیمه رشته فنی و حرفه ای و کاردانش در استان کرمانشاه کمتر از میانیگن کشوری است گفت: میانگین کشوری هدایت تحصیلی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ۳۶ و ۳۷ درصد است اما کرمانشاه حدود ۳۲ درصد و ما از نرم کشوری عقب هستیم.

وی اضافه کرد: امسال ۲ درصد هدایت تحصیلی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش نسبت به سال گذشته افزوده شده و اکنون حدود ۳۲ درصد انتخاب رشته ها به این رشته اختصاص یافته و ۶۸ درصد به رشته های نظری.

او در بخش دیگری از صحبت های خود تعداد دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش استان را ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش تقریبا برابر هستند؛ دانش آموزان فنی و حرفه ای ۱۵/ ۹۲ درصد و دانش آموزان کاردانش ۱۵/ ۹۵ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه؛ در بخش پایانی صحبت های خود گفت: دختران بسیار کم به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به دلیل اینکه رشته های دخترانه سنتی است و جذابیت و بازار چندانی ندارند، رغبت نشان نمی دهند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر ۳۷۰ دانش آموز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha