جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش کرمانشاه است

کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره تکنولوژی آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: شیوع ویروس کرونا باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان شده و از این رو، آموزش و پرورش استان برای جبران بخشی از این افت در سال تحصیلی جدید و سال‌های آتی تدابیر منسجم و دقیقی برنامه‌ریزی کرده است. 

«مینو عباسی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در این راستا آموزش و پرورش استان کرمانشاه طرح سنجش آغازین را به مدارس استان ابلاغ کرده و در آن از مدیران خواسته شده با سنجش تحصیلی دانش آموزان دروسی که در آن ضعیف هستند را شناسایی و برای جبران عقب افتادگی درسی آنان برنامه ریزی کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش بسزا و بسیار مهم مدیران مدارس در اجرای راهبردهای آموزشی مد نظر وزارتخانه مانند سند تحول بنیادین؛ از دیگر برنامه های گروه آموزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه را آموزش و آشنایی مدیران مدارس با شیوه های نوین و بروز آموزشی عنوان کرد. 

عباسی گفت: آموزش بروز مدیران را باید دریابیم، زیرا آنان در مرکز ثقل و در راس هرم و اضلاع فرایند آموزش مدارس قرار دارند به همین خاطر برای آموزش آنان همایش ها، سینمار و کارگاه ها آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ممکن است، یک مدیر سالها یک روال تکراری آموزشی را بکار گیرد در حالی که ما می دانیم آموزش امروز با فردا متفاوت است، بنابراین باید مدیران بروز و آموزش دیده باشند.

آموزش ترکیبی مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است

رییس اداره تکنولوژی و آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی دیگر از مباحث مهم آموزش و پرورش را تاکید بر آموزش تلفیقی یا ترکیبی اعلام کرد و گفت: یعنی در کنار آموزش حضوری فعالیت در شبکه "شاد" نباید تعطیل شود که متاسفانه در پاره ای از اوقات می شنویم برخی از معلمان آموزش مجازی را تعطیل کردند و به آموزش سنتی دوباره برگشتند در حالی که رویکرد کاملا متفاوت است.

عباسی بیان داشت: در آموزش ترکیبی به تشخیص معلم و برحسب سلیقه او برخی از مطالب را حضوری و سر کلاس به دانش‌آموزان تدریس داده می شود و برخی مطالب مانند حل تمرینات را در فضای مجازی باید آموزش دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید به روش نوین تدریس روی بیاوریم گفت: به همین خاطر آموزش روش جدید بنام آموزش "stem" که روشی تلفیقی از دروس ریاضی، هنر ، علوم و فناوری که بسیار قشنگ و جذاب مطالب را به دانش آموزان آموزش می دهد برای آموزش مدیران مدارس در دستور کار آموزش پرورش قرار دارد و کارگاه های آن نیز برگزار می شود. 

این مقام مسئول گروه آموزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار داشت: روش های نوین مانند stem می توانند به خلاقیت، آشنایی با حل مساله و کارگروه دانش آموزان کمک بسزائی کند و فرایند یادگیر را در آنان شتاب بخشد.

عباسی در ادامه یکی دیگر از آموزش های مد نظر را آموزش کد نویسی و برنامه نویسی به ویژه برای دانش آموزان متوسط اول و دوم هم معلمان و هم دانش آموزان عنوان کرد و گفت: آموزش کد نویسی می تواند سرعت یادگیری آنان را بالا ببرد و همچنین حل مساله را سرعت ببخشد به همین خاطر به همه توصیه می کنم در همایش ها و جشنواره های مرتبط به کد نویسی شرکت فعال داشته باشند.

کرمانشاه جایگاه چهارم شرکت در جشنواره های کشور را دارد

رییس اداره تکنولوژی آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه گفت: این اداره کل سال تحصیلی گذشته از نظر شرکت کننده در جشنواره ها رتبه چهارم کشور را کسب کرد و انتظار داریم امسال در جایگاه بهتر قرار بگیریم زیرا کرمانشاه تیم ها و افراد با استعداد و خلاق زیاد دارد اما متاسفانه زیاد شرکت نمی کنند و یا به آنها اطلاع رسانی نمی شود.

عباسی اظهار داشت: کسانی تمایل به شرکت در جشنواره های آموزش و پرورش داشته باشند در گروه آموزشی برای آنان جلسات توجیهی، راهکارها و شیوه و نحوه شرکت برگزار می کنیم.

وی در بخش دیگر از صحبت های خود به  اهمیت گروه های آموزشی و نقشی که در کیفیت فرایند آموزش دارند اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی منسجم و دقیق و اجرای صحیح راهبردها ها به کمک گروه های آموزشی صورت می گیرد.

عباسی افزود: در آموزش و پرورش استان کرمانشاه در حال حاضر ۱۰۰ عضو کارگروه آموزشی شامل سرگروها و اعضای گروه های آموزشی داریم که در همه مقاطع مختلف تحصیلی که هر کدام در راستای وظایف خود فعالیت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha