یزد- ایرنا- مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: تاکنون ۴۱ هزار و ۲۱۲ برگ انواع سند خطی و مربوط به دستگاه‌های اجرایی و مشاهیر و نخبگان استان در سامانه کشوی (رسا) ثبت و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید زارع روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: تنظیم ۴۱ هزار برگ سند، انتقال ۹ هزار و ۵۳۷ کارتن اسناد ادارات به این اداره‌کل و آزاد سازی چهار هزار و ۷۷۳ مترمربع از فضای بایگانی ادارات صورت گرفت.

وی ادامه داد: ارائه ۹۵ هزار برگ سند به ۹۵۴ نفر از محققان و پژوهشگران، برگزاری ۵۰۰ جلسه مصاحبه با ۴۰۰ نفر از مشاهیر و نخبگان استان در رشته‌های مختلف معادل ۵۰ هزار دقیقه و تنظیم و توصیف ۴۱ هزار سند مختلف با همکاری مردم و نخبگان اقدام شد.

این مسئول اظهار کرد: هم‌اکنون در این مرکز بیش از هفت میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد نگهداری می‌شود و از تمامی شهروندان و نخبگان تقاضا می‌شود اسناد خود را برای حفظ و نگهداری و ارائه آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار مرکز قرار دهند.

هم‌اکنون اسناد ۲۲ سازمان بزرگ استان در این مرکز نگهداری می‌شود و این امر مهم با همکاری مسئولان ادامه دارد و باید همکاری تداوم داشته باشدزارع از برنامه‌های مهم این مرکز را نگهداری اسناد نهادها و تمامی دستگاه‌های دولتی طبق مقررات ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون اسناد ۲۲ سازمان بزرگ استان در این مرکز نگهداری می‌شود و این امر مهم با همکاری مسئولان ادامه دارد و باید همکاری تداوم داشته باشد.

وی اظهار کرد: به رغم اهمیت و جایگاه این مجموعه در جمع‌آوری و حفظ اسناد در بین مردم و مسئولان به نحو مناسب شناخته شده نیست و باید خبرنگاران برای تحقق این امر مهم بیش از گذشته همکاری لازم و مناسب در استان داشته باشند که بسیار اهمیت دارد.

به گفته مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی یزد، تعیین و تکلیف اسناد بایگانی دستگاه‌های اجرای، شناسایی اسناد و نسخ خطی برای خریداری و ساماندهی، ارائه خدمات و رهنمودهای مشاوره‌ای برای نگهداری از اسناد و برگزاری نمایشگاه اسنادی در مناسبت‌های مختلف جزو وظایف مرکز اسناد است.

زارع در ادامه به اهمیت اجرای برخی برنامه‌های آینده در استان در ارتباط با حمایت و تقویت این مجموعه اشاره کرد و گفت: ساخت و راه‌اندازی ساختمان هوشمند از جمله برنامه‌های در دستور کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان است که پیگیری و اقدام می‌شود.

وی گبه اهمیت تعامل و همکاری مراکز آموزش عالی با این سازمان اشاره کرد و گفت: همراهی دانشگاه‌ها برای در اختیار گذاشتن پایان نامه‌های دانشجویی و اختصاص بودجه استانی جزو نیارها و مطالبات مرکز اسناد استان است و برای تحقق آن همیاری نیاز مبرم است .

برپایی نمایشگاه‌های مختلف اسناد ملی

این مسئول بیان کرد: طی سال‌جاری ۱۵۰ مورد مکاتبه در مورد تقویت مشارکت و همکاری دستگاه‌های مختلف با نهادهای مختلف انجام و همچنین برپایی نمایشگاه های مختلف و دعوت از نخبگان و مشاهیر و تهیه گزارش و مصاحبه با آنها جزو برنامه‌های محوری است .

در پایان این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد و همچنین خبرنگاران فعال همکار با سازمان اسناد و کتابخانه‌های استان با لوح تجلیل شدند.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد