سمنان- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان با اشاره به کاهش پدیده فرار مالیاتی در سال‌های اخیر، گفت: وصول مالیات در استان نیمه نخست سال ۱۴۰۱ یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و برابر با کل سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا دیانی روز دوشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان و نشست با خبرنگاران این مرکز، ابراز داشت: میزان مالیات وصول شده در نیمه نخست امسال برابر با یک سال گذشته بود.

وی ادامه داد: پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود.

وی تاکید کرد: برای ایجاد نظام مالیاتی منظم باید درآمد همه نهادهای بزرگ فعال در حوزه اقتصادی، سازمان‌ها و شهروندان برای دولت‌ها آشکار باشد، زیرا تنها در این صورت است که نظام مالیاتی می تواند از درآمدهای بالا مالیات اخذ کند و به شکل نظامند این درآمد را میان اقشار ضعیف بازتوزیع کند.

دیانی بیان کرد: تمام شماره حساب‌ها بررسی می‌شود و حدود حساب بانکی و گردش مالی اگر از حدی بالاتر شود، از آن مالیات گرفته می‌شود و بر این اساس فرار مالیاتی کم می‌شود.

اطلاع‌رسانی از آثار پرداخت مالیات مولفه ای مهم در ارتقای تمکین مودیان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان بر ضرورت فرهنگ‌سازی مالیاتی در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: یکی از مولفه‌های مهم در ارتقای تمکین مالیاتی مودیان، ملموس کردن آثار پرداخت مالیات در زندگی اجتماعی و تبیین نحوه هزینه‌کرد و مصرف مالیات در جامعه است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی و بخش‌هایی مانند شهرداری که بخشی از مالیات به آنها پرداخت می‌شود درباره هزینه کرد گزارشی ارایه دهند تا آحاد جامعه با اطلاع از هزینه‌کرد مالیات، در پرداخت بیش از پیش همراهی ‌کنند.

وی اضافه کرد: مالیات در واقع درآمد کشور برای تامین هزینه‌ها است و جزو پاک‌ترین درآمدها به شمار می‌رود و در بسیاری کشورها درآمدها از مالیات تامین می‌شود.

دیانی اظهار داشت: ترویج فرهنگ مالیات و افزایش مشارکت صاحبان ثروت و درآمد در تأمین منابع پایدار غیرنفتی از حیاتی ترین نیازهای اقتصادی کشور است و آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی در افزایش مشارکت برای پرداخت مالیات دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان «وصول با اصولِ» مالیات را یکی از مهمترین سیاست‌های نظام مالیاتی برشمرد و گفت: مهمترین رسالت مالیات ایجاد عدالت اجتماعی و عدالت مالیاتی است و مهمترین ابزار برای درآمد و ایجاد رونق تولید محسوب می شود.

در این بازدید و نشست، سعید صادقی مقدم رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان با اعلام آمادگی و تاکید بر همراهی بیش از پیش ایرنا در زمینه اطلاع‌رسانی، افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای جهاد تبیین و روشنگری افکار عمومی گام بر می‌دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳ خورشیدی با تأسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی بیش از هشت دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است.

سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد.