به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود فرودگاه نمادی از توسعهیافتگی و گامی بلند در مسیر پیشرفتهای چندپلهای برای مرکز استان سمنان محسوب میشود و اکنون تداوم فعالیت فرودگاه سمنان در هالهای از ابهام است.
چهاردهم آبان ۹۸ بود که نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از نوع Atr ۷۲ و ظرفیت ۶۵ نفر از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام شد و در اسفند ماه همان سال با شیوع کرونا پروازها در این فرودگاه لغو شد
چهاردهم آبان ۹۸ بود که نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از نوع Atr ۷۲ به شماره پرواز ۳۴۶۶ و ظرفیت ۶۵ نفر از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام شد و در اسفند ماه همان سال با شیوع کرونا پروازها در این فرودگاه لغو شد و از آن زمان تاکنون که نزدیک به سه سال میگذرد، فرودگاه همچنان تعطیل است و اکنون انتظار میرود فرودگاه به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم اقتصادی در مرکز استان سمنان که با بیمهری مسوولان در دورههای گذشته مغفول مانده بود، با تلاش و پیگیری دولت سیزدهم و مسوولان ارشد استان، استفاده از این ظرفیت به منظور تحقق رشد اقتصادی استان تسریع شود.
فرودگاه مرکز استان سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع شده است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ بر می گردد.
طبق گزارشها، از سال ۱۳۹۴ تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز فرودگاه سمنان هزینه شده و جزو فرودگاههای بینالمللی کشور است که ظرفیت خوبی برای توسعه این شهر و استان محسوب میشود و اکنون این سرمایهگذاری عظیم غیرفعال است.
وسعت مجموعه فرودگاه سمنان نیز در ابتدا ۲۶۰ هکتار بود که به ۳۷۰ هکتار افزایش یافت و دارای باند فرودگاهی به طول سه هزار و ۱۰۰ متر است.
چرا فرودگاه سمنان فعالیت خود را از سرنمیگیرد؟
برخی شنیدهها حاکی از آن بود که فرودگاه سمنان از ایمنی کافی برای پرواز برخوردار نیست که حسین شجاعی مدیر فرودگاه سمنان آب پاکی را روی دست شایعهپراکنان ریخت و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: باند فرودگاه سمنان از مجهزترین و بهروزترین فرودگاههای کشور است که ظرفیت فرود هواپیماهای غول پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ را دارد.
وی بیان کرد: هواپیمای غول پیکر ایرباس ۳۲۰ در فرودگاه سمنان نشست و برخاست داشت و به جرات میتوان گفت مشکل ایمنی در فرودگاه سمنان وجود ندارد و استقبال مسافران برای برقراری و تداوم پروازها ضروری است.
فرودگاه مرکز استان سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ بر می گردد
چه راهکارهایی به از سرگیری فعالیت فرودگاه سمنان کمک میکند؟
برخی صاحبنظران امر، نزدیکی سمنان با پایتخت را مانع رونق فرودگاه سمنان میدانند که در دورههایی با فشار برخی نمایندگان و مسوولان وقت احداث شد، اما باید این را در نظر گرفت با تلاش مسوولان دورههای قبل، ظرفیتی برای توسعه استان ایجاد شده و باید از این ظرفیت به بهترین نحو بهره گرفت و از جمله راهکارهایی که میتواند به رونق فرودگاه سمنان کمک کند راهاندازی ایرتاکسی است.
«ایر تاکسی» یا «تاکسی هوایی» اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار میگیرد و به عبارتی هواپیمای سبک یا حتی فوق سبک است و میتواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جابهجا شود.
مدیر فرودگاه سمنان نیز راهاندازی ایرتاکسی در استان سمنان را وعده داده، اما هنوز زمان مشخصی برای تحقق این وعده اعلام نکرده است و البته این صحبتهایی است که از دورههای قبل با گوش مردم این دیار آشنا است.
همچنین یکی از فرصتهایی که میتوانست لبخند رضایت را بر لب مردم این دیار جاری کند برقراری پرواز به عتبات عالیات از فرودگاه سمنان در اربعین بود که متاسفانه با وجود اینکه فرودگاه سمنان به عنوان فرودگاهی بینالمللی مجوز مرز هوایی را اخذ کرده، اما خنثی عمل کرد و پروازی برقرار نشد.
ظرفیتهایی که چشمانتظار از سرگیری فعالیت فرودگاه سمنان است
درباره توجیه فرودگاه سمنان میتوان گفت که استان سمنان دارای ظرفیتهای زیادی در زمینه جاذبههای گردشگری و صنعتی است و تداوم پروازهای فرودگاه سمنان موجب شکوفایی و بهرهبرداری از این ظرفیتها برای درآمدزایی و رونق اقتصادی میشود.
بر اساس آمار، استان سمنان دارای جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر است که از این جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر مربوط به شهرستان سمنان، حدود ۴۸ هزار نفر جمعیت مربوط به مهدیشهر، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر نفر مربوط به سرخه، ۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مربوط به دامغان، در حدود ۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر مربوط به آرادان و ۷۷ هزار و ۴۲۱ نفر مربوط به گرمسار است که جمعبندی دادهها نشان میدهد بیش از نیمی از جمعیت استان با فاصله کمتر از یک ساعت به مرکز استان سمنان نزدیک هستند.
این آمار نشان دهنده توجیه برقراری پرواز از فرودگاه سمنان است و باید با اطلاعرسانی و در نظر گرفتن راهکارهای حمایتی مانند اعطای تسهیلات سفر، کسر بهای بلیت هواپیما از حقوق کارکنان دستگاهاجرایی به جای پرداخت نقدی، الزام سفر هوایی برای انجام کارهای اداری دستگاههای اجرایی، میتواند توسعه و تداوم پروازها را برای مرکز استان سمنان به ارمغان آورد.
قابلیتهای سمنان برای تداوم فعالیت فرودگاه
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. همچنین برپایه گزارشها طی یکسال گذشته با وجود شیوع کرونا، سرمایهگذاری یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای ۳۰ طرح در دست ساخت، برنامهریزی برگزاری بیش از ۶۰ رویداد گردشگری و میزبانی ۲ هزار و ۲۰۴ گردشگر خارجی در استان سمنان انجام شده است، پس تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان بدون شک رونق گردشگری و درآمدزایی را به همراه دارد.
بر پایه آمارها هماکنون ۱۵ هتل، یک هتلآپارتمان، یک متل و پنج مهمانپذیر، ۹۴ اقامتگاه بومگردی، ۱۷ اقامتگاه سنتی، ۸۷ خانه مسافر، پنج مجتمع گرددشگری، ۲ گردشگری کشاورزی و ۶ اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری و گردشگری کشاورزی، ۲۹ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۰ رستوران بینراهی، ۲۰ سفرهخانه سنتی وسه موسسه آموزش گردشگری در استان سمنان فعالیت دارد و در مجموع ۳۲۴ واحد تأسیسات گردشگری با ۹۸۷ اتاق و ظرفیت سه هزار و ۷۳۲ نفر در استان آماده ارایه خدمات به گردشگران است و وجود این زیرساختها توجیهی برای راهاندازی دوباره فرودگاه است.
صنعت از دیگر ظرفیتهای استان است که به تداوم فرودگاه سمنان کمک میکند، براساس آمار، در استان سمنان یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی وجود دارد و تعداد زیاد واحدهای تولید در شهر سمنان به سمت غرب استان قرار دارد که از فرودگاه بی بهرهاند و تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان ابزار مناسبی برای جذب سرمایه گذار، موثران اقتصادی و توسعه صنعت استان سمنان است.
براساس اطلاعات سامانه مرجع دانشگاههای ایران، در استان سمنان ۲۳ مرکز علمی و دانشگاهی وجود دارد که نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو و استاد و عضو هیات علمی دارد، البته در آمار گفته شده اطلاعات دانشگاههای فنی و حرفه ای لحاظ نشده است.
دانشگاه سمنان دارای ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کارشناسی و کاردانی است و حدود ۳۸۰ عضو هیات علمی دارد و دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز، بیش از سه هزار دانشجو دارد و هشت دانشکده، ۶ بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد و این آمار خود توجیه دیگری بر ضرورت توسعه و تداوم فرودگاه در سمنان است.
مدیر فرودگاه سمنان چندی پیش اعلام کرد برقراری پرواز به سه مقصد مشهد، عسلویه و کیش، در دست پیگیری است، اما زمانی را برای پیگیری وعده به خبرنگاران اعلام نکرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان در سالهای گذشته تنها مرکز استان کشور محروم از داشتن فرودگاه بود و در زمان حاضر با همت دولتمردان و مسوولان استان، این مساله در شهر سمنان محقق شد، اما مساله مهم تداوم پروازها به شمار میرود و انتظار است با توجه به ظرفیتهای استان از سرگیری پروازها تسریع شود.
نظر شما