ارومیه - ایرنا - پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در آذربایجان غربی گفت: معیارهای موجود در رتبه بندی معلمان موجب ترغیب آنان به پژوهشگری، بها دادن بیشتر به این موضوع و تقویت آن می‌شود.

«محمد باردل» عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تحقیق و پژوهش زیربنای هر اقدامی است، افزود: مهمترین چالش ما پژوهشگران بها داده نشدن، است چرا که پژوهش و تحقیق می‌تواند مسیرهای بسیار جدیدی را برای تعلیم و تربیت مهیا سازد.

پژوهشگر برگزیده دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پژوهش اساس کار تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: آموخته‌های دوران دبیرستان نقش مهمی در گرایش به پژوهش و تحقیق دارد و لازم است دانش آموزان علایق و استعدادهای خود را در این مرحله ارزیابی و پیدا کنند.

این پژوهشگر که از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی است، ادامه داد: لازم است از اساتید پژوهشگر بیشتر در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود تا این موضوع در دانشگاه و در بین دانشجویان نهادینه شود چرا که اساس کار معلمی تحقیق است.

این معلم پژوهنده با تاکید بر ارتقای سواد علمی و دانش اساتید دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تربیت معلم در کشور گفت: پژوهش امری جدایی ناپذیر از معلمی و شغل تدریس است و سند تحول نیز تاکید بسیاری براین موضوع دارد.

باردل که دارای ۲ کتاب تالیفی در زمینه سند تحول بنیادین و روانشناسی کودکان است، ادامه داد: دوره کارشناسی ارشد و مقطع دکترا باید محلی برای تحقیق مستمر باشد تا اساتید با بار علمی ارتقا یافته وارد عرصه تلاش و کار شوند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه معلم پژوهنده دانش آموزان را نیز به سمت تحقیق سوق می‌دهد، اضافه کرد: کپی کردن آفتی است که امروز گریبانگیر بخش آموزش و تحقیق شده و این بیانگر خلا در بخش تحقیق و پژوهش است.

محمد باردل معلم مقطع ابتدایی مجتمع آموزشی بوتراب شهرستان خوی است، دارای دکترای اختلالات روانشناسی بوده و از زمان ورود به دوره کارشناسی تاکنون بیش از ۲۴ مقاله علمی از وی به چاپ رسیده است.

سه‌شنبه ۱۵ آذر در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در سالن جلسات دانشگاه ارومیه برگزار شد از وی به عنوان پژوهشگر منتخب دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی تجلیل شد.