آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا بر ضرورت نصب دستگاه اسکن در محوطه گمرک زمینی و پایانه ریلی این شهرستان در راستای افزایش نظارت‌ها به منظور مقابله با قاچاق کالا و مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز دوشنبه در نشست مشترک کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای مبارزه با مواد مخدر آستارا گفت: خریداری و نصب دستگاه اسکن با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در یک سال گذشته از اداره‌کل گمرک و پایانه‌های آستارا هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات کشور جمهوری آذربایجان در این زمینه افزود: اگرچه دستگاه اسکن گران قیمت بوده و نصب و بهره‌برداری از آن نیازمند کارشناسی است، اما با توجه به وجود بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در شهر آستارا، محوطه گمرک و پارکینگ پایانه‌ها باید این کار تسریع شود.

فرماندار آستارا بیان کرد: اگرچه از گمرکات این شهرستان واردات چندانی صورت نمی‌گیرد، اما ظرفیت صادراتی بالاست و تجهیز گمرکات به چنین دستگاه‌های پیشرفته‌ای موجب می‌شود تا رانندگان در گمرکات معطل نشوند که این امر موجب رونق بیشتر تجارت در شهر و کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین استقرار اداره اموال تملیکی در آستارا جزو نیازهای شهرستان می‌باشد که چندین‌بار در این زمینه درخواست‌هایی ارائه شده است؛ با توجه به حجم صادرات کالا ضرورت دارد که این اداره در آستارا استقرار یابد تا کالاهای غیرمجاز در همین شهرستان تعیین تکلیف شود.

تشکیل کمیته‌های متناظر شورای مبارزه با مواد مخدر در آستارا

رضایی‌پور در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌های تخصصی مقابله، فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، حقوقی و قضایی، توسعه مشارکت‌های مردمی، شناسایی اموال و پولشویی قاچاقچیان ذیل شورای مبارزه با مواد مخدر استان گیلان اظهار کرد: باید کمیته‌های متناظر در شهرستان آستارا نیز با مسئولیت دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا به انسجام نشست‌های شورا کمک کند.

وی با اشاره به مسئولیت آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده ادامه داد: نیاز است که این اداره جدی‌تر به حوزه مبارزه با مواد مخدر ورود کند و با سازمان‌های مردم نهاد با برنامه همکاری نماید؛ در این راستا شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان بودجه‌ای به اداره‌کل آموزش و پرورش استان اختصاص داده است که باید تخصیص سهم آستارا پیگیری شود.

فرماندار آستارا بر ضرورت توجه شهرداری‌ها به پرداخت سهمشان از هزینه نگهداری و درمان معتادان و تبلیغات محیطی مستمر تاکید کرد و گفت: باید در بحث فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد برنامه‌ریزی شود و تیمی از عوامل ذی‌ربط نسبت به بازدید سرزده از آنها اقدام کنند.

وی افزود: اداره بهزیستی آستارا نیز باید در مورد آموزش‌های مهارتی و تسهیلات اشتغال اقدام کند و با آسیب‌شناسی در مورد میزان اثربخشی کارها و برنامه‌ها، در نشست آتی گزارشی در این زمینه ارایه دهد.

رضایی‌پور ضمن تاکید بر بازرسی سرزده از داروخانه‌ها و جمع‌آوری مکمل‌های غیرمجاز اظهار کرد: در مورد اعطای مجوز به عطاری‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط باید استعلام‌های لازم را از بهداشت و درمان انجام دهند و بازرسی‌های سرزده در این حوزه با توجه به حساسیت‌های موجود نیز بیشتر شود.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.