به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیبالله آسوده روز پنجشنبه در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات گیلان افزود: هفت هزار میلیارد تومان از مبلغ یاد شده مربوط به شورای زکات است؛ ضمن اینکه طی هشت ماه امسال ۳۷۰ میلیارد تومان صدقه نیز جمع آوری شد.
وی با اشاره به تصویب آئیننامه اجرایی زکات اشاره و بیان کرد: جریان سازی پرداخت زکات در استانها انجام شده و دستگاههای مرتبط با این امر در استان با هدایت نماینده ولی فقیه در راستای ترویج پرداخت زکات فرهنگسازی می کنند.
آسوده، توجه به زکات را موجب ریشهکن شدن فقر اقتصادی در جامعه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند و مستمری دریافت میکنند.
پرداخت ۴۴ میلیارد تومان زکات در گیلان نشانه پایبندی مردم به اعتقادات دینی و مذهبی است
استاندار گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه همیشه زکات بهعنوان یک فریضه مورد توجه بوده است، گفت: پرداخت ۴۴ میلیارد تومان زکات در گیلان با وجود واجب نبودن پرداخت، نشانه پایبندی مردم این استان به اعتقادات دینی و مذهبی است.
اسدالله عباسی با بیان اینکه پرداخت زکات انسان را به خدا نزدیک کرده و روح را از ناپاکی ها میزداید، ادامه داد: تقرب به درگاه خداوند متعال و خوشحال کردن نیازمندان از برکات پرداخت زکات است.
وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان باید نسبت به توانمندسازی و خودکفایی خانواده ها و مددجویان تحت پوشش با برنامه های عملیاتی اهتمام بیشتر داشته باشد، افزود: اگر تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد، نشانه ضعف مدیریتی این مجموعه است که نباید چنین باشد.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه مردمی شدن هر کاری باعث ایجاد خیر و برکت در آن شده است، گفت: هم اکنون نیز در راستای جلوگیری از قطعی گاز نیازمند همکاری مردم و مدیریت مصرف انرژی هستیم.
وی ادامه داد: برکتی که در پرداخت زکات مال است، باعث افزایش آن می شود و این مهم برخلاف رباست که موجب کاهش برکت مال می شود.
عباسی همچنین بر ترویج فرهنگ حسنه زکات در سطوح مختلف جامعه با بهره مندی از ظرفیت های رسانه و نیز آموزش و پرورش تاکید کرد.
نماینده ولی فقیه در گیلان: انسان در سایه زکات به تطهیر خود می پردازد
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه زکات نماد چند موضوع است، گفت: انسان در سایه زکات به تطهیر خود می پردازد.
آیت الله رسول فلاحتی افزود: زکات در لغت نماد رشد و نمو است اما در اصطلاح شرع زکات به معنای خارج کردن برخی از اموال و پرداخت به اهل آن است که بر همین اساس اولین نماد زکات شست و شو و تطهیر انسان نسبت به خودش است.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه خداوند دستور داده که اگر مال به حدی رسید، باید انسان بخشی از آن را به عنوان زکات بپردازد، ادامه داد: کسی که زکات مال می پردازد، یعنی کسی که مال خود را بدون منت در راه خدا به نیازمندان جامعه می دهد در حقیقت در مسیر تطهیر خود است.
وی معنای لغوی زکات را رشد و نمو دانست و بیان کرد:کسی که زکات می پردازد در واقع در حال رشد دادن خود است و اولین نماد عملی زکات آن است که انسان در سایه بخشی از پرداخت مال چه زکات مستحبی و چه زکات واجب به تطهیر خود می پردازد.
وی با بیان اینکه در اکثر آیات الهی در کنار نماز، زکات آمده است. اظهار داشت: دومین نماد زکات رابطه انسان مسلمان با جامعه ای است که در آن زندگی می کند.
آیت الله فلاحتی به سومین نماد زکات اشاره و اظهار کرد: جامعه ای که در آن اقتصاد و شکوفایی نباشد، ممکن است موجب آسیب شود و فقر بخشی از طبقات متوسط و پایین را دچار انحراف کند.
نماینده ولی فقیه در گیلان خاطر نشان کرد: اگرچه اسلام به اقتصاد و شکوفا شدن جامعه توجه دارد اما جامعه و نسلی که به اوج معنویت رسیده فقر، موجب انحراف آنها نمی شود وشاهدیم که انسان های بسیاری هستند که دراوج فقر عزت را از دست نمی دهند.
حجتالاسلام محمدطه مهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز در این همایش با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب مبنی بر ترویج فرهنگ پرداخت زکات اظهار کرد: تقریباً هر هفته در یک استان این موضوع را دنبال میکنیم تا جامعه از برکات مادی و معنوی پرداخت زکات برخوردار شود.