تهران - ایرنا - دبیر چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاکید بر آنکه هنر تعزیه بهترین مسیر برای تحقق تئاتر ملی ایران است، گفت: هویت ایرانی و اسلامی از طریق نمایش آئینی قابلیت جهانی شدن دارد.

کوروش زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: نمایش‌های آیینی به دلیل روایت ساده، صریح و زبان بی‌پیرایه و فارغ از پیچیدگی‌های درام و کُنش‌های نمایشی بیشترین اقبال را در مواجهه با مخاطبان به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: تلاش هنرمندان نمایش‌های آئینی و مذهبی در بازتاب سیره و زیست ائمه اطهار(ع) به عنوان بزرگان دین هدایتگر و مبین اسلام به عنوان الگوی انسان متعالی برای تمامی مسلمانان و در نگاهی فراتر تمام مردمان آزادی‌خواه و پی‌جوی حقیقت در جهان است.

ریشه‌یابی تمامی باورهای فرهنگ عمیق و غنی ایرانیان در نمایش‌های آئینی سرزمین‌مان

شناسنامه هویتِ فرهنگ و هنر ایران ممهور به مُهر نمایش‌های آئینی است

زارعی با اشاره به آنکه شناسنامه هویتِ فرهنگ و هنر ایران ممهور به مُهر نمایش‌های آئینی است خاطرنشان کرد: ریشه تمامی باورهای فرهنگ عمیق و غنی ایرانیان مانند صلح‌طلبی؛ نوع‌دوستی؛ دفاع از مظلوم و ایستادن در برابر ظالم؛ ایثار و جان‌فشانی برای حفظ خاک و کیان کشور و بسیاری از موارد دیگر را می‌توان در آداب، رسوم و سنت‌های کهن ایرانی جست.

نمایش‌های آئینی و مذهبی ریشه‌دار در سرزمینِ ایران؛ نمادی پُرشکوه از تجلی باورهای فرهنگ عمیق و غنی ایران و ایرانی است

وی خاطرنشان کرد: از میان گونه‌های متعدد فرهنگ آئینی و خرده‌روایت‌های نمایشی کشور؛ بی‌تردید هنر ملی و آئینی تعزیه، قافله‌سالار و پرچم‌دار نمایش‌های برخاسته از باورهای دینی و مذهبی ایرانیان است که نه تنها قرن‌هاست نمادی برای زنده نگه‌داشتن قیام اباعبدالله الحسین(ع)، نهضت کربلا، حماسه عاشور به شمار می‌رود که آئینی در راستای تجلیل، تکریم و ادای احترام برخاسته از قلب و روح ایرانیان نسبت به ائمه‌اطهار(ع) است.

تحقق تئاتر ملی ریشه در نمایش‌های آیینی دارد

تحقق مفهوم تئاتر ملی برای هر کشور و سرزمینی ریشه در آیین‌ها و سنت‌های نمایشی مردمان آن سامان دارد

زارعی با اشاره به آنکه تحقق مفهوم تئاتر ملی برای هر کشور و سرزمینی ریشه در آیین‌ها و سنت‌های نمایشی مردمان آن سامان دارد یادآور شد: مهم‌ترین مسیر و بستر برای تحقق تئاتر ملی در کشور ریشه در نمایش‌های آیینی، باورها و سنن آمیخته در تاروپود زندگی ایرانیان مسلمان داشته و دارد.

کارگردان نمایش‌های «کانال کمیل» و «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با اشاره به آنکه دین اسلام دین مهربانی، رافت، گذشت، ایثار و صلح‌طلبی است و گواه این مدعا سیره زندگی پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگر ائمه اطهار(ع) است اظهار داشت: هنر آئینی تعزیه با روایت فرازهایی از زندگی ائمه(ع) به‌ویژه امام حسین(ع)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان اسوه و نمونه بی‌همتای بانوان جهان؛ نقش بسزایی در بازتاب اندیشه‌های ناب و مبانی تعالی‌بخش اسلام با محوریت دین مهربانی، رافت، ایثار و صلح‌طلبی دارد.