۱۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 80315233
T T
۰ نفر
اجراي نمايش‌هاي مذهبي نياز معنوي جامعه را تامين مي‌كند

تهران - دبير نخستين يادواره 'قبله اول' توليد و اجراي نمايش هاي مذهبي به دليل اقبال بالاي اين آثار در بازخورد با مخاطبان را به مثابه تامين نيازهاي معنوي جامعه دانست.

'كوروش زارعی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تاریخ تمدن ایران به دلیل پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی خود همواره با شیوه ها و اجراهای گوناگون آثار نمایشی عجین بوده و بعد از ورود اسلام همان سنن و آیین های نمایشی به بستری جهت انتقال معارف و مبانی ناب دین اسلام تبدیل شدند.

وی ادامه داد: با مرور تاریخ نمایش كشورمان همواره به گونه های متعدد آیین ها و خرده آیین های نمایشی برمی خوریم كه از بطن جامعه و از میان توده مردم سربرون آورده اند و با نیاز و خواست مردم اجرا و توسعه یافتند، در حقیقت بی اغراق نیست كه عنوان كنیم تولید و اجرای نمایش های مذهبی همواره جزء جدایی ناپذیر فرهنگ عمومی ایران و ایرانی بوده اند.

بازیگر نمایش 'كانال كیل' با اشاره به جایگاه هنر تعزیه در تاریخ نمایش ایران و جهان گفت: ارادت ایرانیان به بزرگان دین وائمه اطهار(ع) زبانزد جهانیان است و نمونه بارز آن همین نمایش تعزیه است كه با پیشینه و سبقه ای كهن نه تنها باعث شكل گیری و توسعه تئاتر دینی در ایران شد كه كارگردانان بسیاری از سراسر جهان با الهام از این هنر آیینی و ایرانی دست به تولید آثار مختلف و ماندگاری در تاریخ تئاتر جهان زده اند.

زارعی در ادامه با بیان آنكه امسال برای نخستین بار شاهد برگزاری یادواره نمایشی 'قبله اول' در شهرستان ری استان تهران هستیم درباره این رویداد هنری گفت: این یادواره با همت حوزه هنری استان تهران در دو بخش زندگی‌نامه، خاطرات و داستان‌های مرتبط با مفاخر متولد، ساكن و یا مدفون شده در شهر ری و بخش ویژه با محوریت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) شهریور ماه جاری (1391) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آثار تولید شده برای این یادواره در قالب نمایش های خیابانی تهیه شده اند و در نخستین گام هیات بازخوانی و داوری این رویداد هنری متشكل از سیروس همتی، حجت الله ناظری و اینجانب شش نمایش را برای اجرای عمومی در سطح بوستان ها و مراكز فرهنگی و هنری شهر ری انتخاب كرده ایم.

كارگردان نمایش 'وعده موعود' مساله حمایت مالی از برگزاری چنین جشنواره ها و یادواره‌های معنوی و مذهبی را از مهمترین راه های توسعه هنر نمایش در بین عموم مخاطبان دانست و خاطرنشان كرد: بودجه ما برای برگزاری این رویداد بسیار محدود بود و امیدواریم در سال های آتی با حمایت مراكز و نهادهای فرهنگی بتوانیم با قدرت بیشتری به ارائه داشته و مفاخر ارزنده كشورمان در قالب این رویداد هنری بپردازیم.

فراهنگ**9266**1588