تهران – ایرنا - «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقام های جمهوری کوزوو بدنبال تشدید تنش هستند. از اینرو کشورهای غربی برخوردار از نفوذ بر پریشتینا باید این کشور را به ترک برنامه های جنگ طلبانه وادارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو گفته است که این جمهوری قصد دارد حضور نیروهای نظامی ناتو در قلمرو خود را برای تقویت صلح و امنیت در غرب بالکان افزایش دهد.

وی همچنین تاکید کرده که کوزوو در حال افزایش هزینه های دفاعی و شمار نظامیان و نیروی ذخیره خود است.

در همین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: ما تحولات اوضاع در کوزوو و پیرامون آن را با نگرانی شدید دنبال می کنیم.

وی افزود: ما شاهدیم که مقام های کوزوو مسیری را برای تشدید تنش در پیش می گیرند، در حالی که برای ما مشخص است که آنها به حمایت پنهان و آشکار متولیان خود در درجه اول اتحادیه اروپا و واشنگتن متکی هستند.

این مقام روس یادآور شد، همه کسانی که بر مسیر اقدام کوزوو اعمال نفوذ می کنند، باید این کشور را برای یافتن راه حلی سیاسی تحت فشار قرار دهند.

گروشکو تصریح کرد: در درجه نخست، پریشتینا را مجبور کنید از برنامه های جنگ طلبانه خود که مملو از بی ثباتی در بالکان است دست بکشد و به تمامی تعهدات قبلی متعهد باشد.

اوضاع در کوزوو و متوهیا متشنج است. ۱۰ دسامبر، صرب ها در شمال کوزوو در اعتراض به بازداشت چند افسر پلیس صرب توسط مقام های کوزوو به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و تروریسم، موانعی برپا کردند.

در سال ۲۰۰۸، ساختارهای کوزوو – آلبانیایی در پریشتینا به طور یکجانبه استقلال از بلگراد را اعلام کردند. از آن زمان به بعد، کوزوو از سوی ۹۸ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. صربستان این منطقه جدایی طلب را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی شناسد.

در سال ۲۰۱۳، صربستان و کوزوو توافقنامه ای را با میانجیگری اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط امضا کردند، اما مذاکرات مربوط به آن خیلی زود به بن بست رسید.