۱۰ دی ۱۴۰۱، ۶:۲۷
کد خبر: 84984318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمام موانع صرب‌ها در شمال کوزوو برداشته شد

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۶:۲۷
کد خبر: 84984318
تمام موانع صرب‌ها در شمال کوزوو برداشته شد

تهران – ایرنا – خبرگزاری تانژوگ صربستان گزارش داد که تمام موانعی که صرب‌ها در شمال کوزوو و متوهیا نصب کرده بودند، برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری افزود، روز جمعه سنگرها در نزدیکی زوکان، ایبارسکا سلاتینا و لپوساویچ در بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا و در زوبین پوتوک برچیده شده است. با این وجود پلیس جمهوری کوزوو تردد از طریق پست‌های بازرسی جارینجه و برنجاک را از سر نگرفته است.

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، پیش از این، پس از دیدار با نمایندگان کوزوو در شهر راسکا در شب هشتم دی گفت که برداشتن موانع از همان روز آغاز خواهد شد و عملیات آن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول خواهد کشید. در حال حاضر، اعلام شده برداشتن موانع به پایان رسیده است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما صربستان و صرب‌های شمال کوزوو از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند و پلاک‌ خودروهای آنها همچنان توسط صربستان صادر می‌شود. آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند در حال میانجیگری برای حل مسائل دوجانبه باقی مانده هستند.

وضعیت در کوزوو به طور چشمگیری در ۱۵ آذر وخیم شد؛ زمانی که پلیس کوزوو به همراه گروه‌های گشت زنی (مأموریت حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در کوزوو) شروع به تصرف ساختمان‌های کمیسیون‌های انتخاباتی در شمال کوزوو و متوهیا کرد، دو روز بعد در ۱۷ آذر، حدود ۳۵۰ پلیس کوزوو با خودروهای زرهی به شمال کوزوو که صرب‌ نشین است، وارد شده و بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا را مسدود کردند. ۱۹ آذر، پلیس کوزوو دژان پانتیچ پلیس پیشین صربستان را به اتهامات مشکوک بازداشت کرد. صرب‌ها نیز در پاسخ، در امتداد یک بزرگراه در چندین نقطه سنگرهایی را برپا کرده و در اعتراض به خیابان‌ها ریختند.

نیروهای مسلح کوزوو در پنجم دی ماه به حالت آماده باش در آمدند. در این حال میلوش ووچویچ، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع، و براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان، خبر دادند که ووچیچ رئیس جمهور این کشور دستور داده است که نیروهای مسلح و نیروهای داخلی صربستان نیز در حالت آماده باش قرار گیرند. این وضعیت تا ۷ دی ادامه داشت. در این روز الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان سرانجام از صرب‌های کوزوو درخواست کرد به اعتراضات علیه دولت پریشتینا پایان دهند. وی به آنها اطمینان داد که از پیگرد قانونی مصون خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha