کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: بیش از یک‌هزار پروژه با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان برای ایام الله دهه مبارک فجر در این استان آماده افتتاح شده که این میزان، چهار برابر بودجه عمرانی کل استان است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار شامگاه سه شنبه در نشست شورای اداری استان کرمان افزود: کارهای بزرگی در این استان انجام شده که مردم باید ثمرات آن را ببینند.

وی اظهار داشت: بخشی از این پروژه ها مربوط به طرح مسکن ملی به‌ویژه در شهرستان سیرجان است. تالار فرهنگ و هنر پس از سال‌ها معطلی در روز شنبه افتتاح خواهد شد که دولت کار بزرگی برای این طرح انجام داده و نمونه سالن های این پروژه در کشور وجود ندارد.

وی اظهار داشت: طرح های آبرسانی، احداث دو نیروگاه، یک پروژه شرکت مس، جاده و زیرساخت ها و غیره که در قالب طرح های دهه مبارک فجر در برخی شهرستان ها افتتاح می شود.

فداکار گفت: در حوزه دفاعی آنقدر پیشرفت کردیم که دیگر کسی جرات نگاه بد کردن به کشور را ندارد و در حوزه های مختلف کارهای خوبی صورت گرفته است و در حوزه پزشکی امروز دنیا فعالیتی وجود ندارد که در کشور ما آن خدمت ارایه نشود.

کاهش نرخ بیکاری و تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی کرمان

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری در استان به شدت کاهش یافته و همین امسال این نرخ در استان کرمان از ۸.۹ درصد به ۸.۲ درصد نزول پیدا کرده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور پس از یک دهه که صفر یا منفی بود امسال به بیش از سه درصد رسیده است.

وی یادآور شد: دولت در بدترین شرایط کشور را تحویل گرفته و استقراض از بانک مرکزی را به صفر رسانده و اکنون با بودجه خود هزینه‌ها را پرداخت می کند.

استاندار کرمان با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه شوک تورمی به جامعه داد افزود: با این حال نرخ تورم از ۶۰ درصد در سال گذشته به نزدیک ۴۰ درصد رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

فداکار ادامه داد: سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور واردات شد و امسال با افزایش قیمت جهانی و جنگ اوکراین، ۲۲ میلیارد دلار حداقل باید واردات می کردیم، اما این رقم به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: دولت هشت میلیارد دلار ارز کمتر فقط برای کالاهای اساسی استفاده می کند و این کالاها قبلا با قاچاق از کشور خارج می شد.

تخصیص ۵۰ میلیون مترمکعب آب به صنعت

وی افزود: فعالیت برای تامین آب شهر کرمان، جنوب استان و شهرستان بم آغاز شده و ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای صنعت از خط یک انتقال آب خلیج فارس برای کرمان تخصیص داده شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه فاضلاب چند شهر استان در حال انجام است تصریح کرد: آب اهمیت حیاتی دارد و میانگین بالای ۹۰ درصد منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می شود و در حوزه کشاورزی با ۱۰ درصد صرفه جویی بیش از مصرف کنونی صنعت و شرب، آب ذخیره می کنیم.

وی افزود: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب مصرف کل آب صنعت در کشور است و این میزان مصرف در حالی است که صنایع میلیون ها شغل و میلیاردها دلار تولید دارند.

فداکار تاکید کرد: بازچرخانی آب در صنعت استان کرمان شکل گرفته است و این طرح تا ۸۵ درصد در برخی اماکن انجام می شود، لذا ضرورت دارد که اطلاع رسانی لازم برای آن صورت گیرد.

استاندار کرمان عنوان کرد: فعالیت انرژی خورشیدی و لاستیک فوق سنگین و اقدامات آبرسانی کارهای بزرگی است که در استان در حال انجام است.

دشمن در هر حمله یک خاکریز از دست داده است

استاندار کرمان بیان کرد: از زمانی که انقلاب حرکت خود را در کشور آغاز کرده، دشمنی دشمن و استقامت مردم در مقابل آن، سالانه بیشتر شده و این دشمنی از حد معمول گذشته است و جنگ کنونی دشمن رسانه ای است زیرا دشمن در جنگ خیابانی توفیقی نداشته است.

وی با بیان اینکه دشمن برای هر حمله یک خاکریز را از دست داده و عقب رانده شده است تصریح کرد: مجموعه های همچون سپاه در دفاع از انقلاب پیشتاز بوده اند و عناد دشمن نسبت به این ارگان به واسطه همین مقاومت ها است.

بیان هنرمندانه خدمات نظام و امید آفرینی در جامعه

فداکار با بیان اینکه مدیران وظیفه خود را در این راهی که شهدا باز کردند، انجام دهند گفت: خدمات انقلاب باید به مردم بازگو شود، گاهی آنقدر گفته نمی شود که با یک آسیب کوچک گمان می‌بریم، همه چیز تمام شده و در این خصوص بیان هنرمندانه و امید آفرین ضروری است.

وی ادامه داد: مشکلات کشور به آن حدی نیست مردم را ناامید کنیم، فرمانداران و مسئولان هرکدام در حوزه مسئولیت خود طی دهه فجر امید آفرینی را در جامعه گسترش دهند و فضای شور و نشاط راه بیندازند.

استاندار کرمان تاکید کرد: ایام الله دهه مبارک فجر باید پرنشاط برگزار شود، زیرا برای هر ریال از طرح‌هایی که اجرا می شود، زحمات بسیاری کشیده شده که باید آنها را در بسته بندی خوبی به مردم ارایه دهید و خدمات به گونه ای باشد که گرهی از مردم باز کند.

وی یادآور شد: سرکشی مسئولان به خانواده شهدا در این ایام فراموش نشود و گزارش آن را از بنیاد شهید استان دریافت می کنیم.

فداکار افزود: پروژه های قابل افتتاح حتما با اطلاع رسانی خوبی صورت گیرد و طرح ها نباید در سکوت و غفلت رسانه ای اتفاق رخ دهد و نکته دیگر خدمت رسانی به مردم است و خدمت را در هر شرایطی انجام دهید.

وی خاطر نشان کرد: فقط در اغتشاشات اخیر نزدیک به ۱۰۰ شهید دادیم، مردم خون و فرزندان خود را پای انقلاب گذاشتند و حداقل توقع از مدیران این است که وظیفه خود را انجام دهند زیرا باید در آخرت پاسخگو باشند.

فداکار تاکید کرد: ایجاد رضایتمندی در مردم از مهمترین وظایف ما است، گاهی در بدنه دستگاه ها کار پیش نمی رود، حرف مردم را بشنوید که این اقدام ۵۰ درصد مشکلات مردم را رفع می‌کند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مدیران اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان را پیگیری کنند گفت: اوج برنامه های دهه مبارک فجر، راهپیمایی ۲۲ بهمن است زیرا دشمن می خواهد حضور مردم را با سال های گذشته مقایسه کند.

وی افزود: مردم در راهپیمایی روز ۱۳ آبان اجتماع بی نظیری را شکل دادند، کمک کنید و زمینه را فراهم کنید تا مردم بین کوری دشمن در این راهپیمایی حضور یابند.

اشتغال ۲۱۰۰ نفر در پروژه‌های بخش خصوصی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت: دولت برای میوه شب عید طی سال‌های گذشته ۸۷۰ میلیارد تومان از دست داد، اما امسال این وظیفه به استان ها واگذار شد تا از این خسارت جلوگیری می شود؛ همچنین دولت خدمات خوبی در زیرساخت ها داده است.

امیر حسن زاده با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: ۹۹ پروژه توسط بخش خصوصی با اعتبار چهار هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان طی ایام دهه مبارک فجر افتتاح می شود.

وی ادامه داد: این پروژه ها دو هزار و ۱۰۰ اشتغال مستقیم و چهار هزار و ۲۲۰ فرصت جدید شغلی غیرمستقیم ایجاد می کند و بیشترین میزان این پروژه‌ها مربوط به شهرستان کرمان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: وام تبصره ۱۶ میزان ۱۲۴۱ میلیارد تومان برای مشاغل خرد پرداخت شده است.

وی افزود: رشد اقتصادی استان کرمان براساس برآوردهای امسال ۴.۵ است و با کار جهادی می توانیم به هدف گذاری ۷.۷ برسانیم.

حسن زاده با اشاره به برخی انتقادات در عملکرد هلدینگ ایمیدرو در استان کرمان گفت: روز پنجشنبه جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو به جنوب استان سفر کردند تا مشکلات رفع شود.

علی بیگ زاده معاون توسعه منابع و مدیریت استاندار کرمان نیز گفت: تالار فرهنگ و هنر کرمان پس از چشم انتظاری بسیار شنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کرمان در جاده تهران افتتاح خواهد شد.

۱۶۹۶ طرح دهه فجر در کرمان افتتاح می شود

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: کل پروژه های قابل افتتاح استان کرمان یکهزار ۶۹۶ پروژه با اعتبار بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است که بودجه آن از محل منابع دولتی و غیر دولتی تامین شده است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: بیشترین پروژه قابل افتتاح مربوط به شهرستان سیرجان و بیشترین پروژه برای آغاز عملیات اجرایی مربوط به شهرستان بافت است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح ها امید برای مردم ایجاد می کند و مردم باید بدانند که دولت به وظیفه خود در شرایط سخت فعلی عمل می کند و تمامی وعده های داده شده در برنامه قرار دارد.