شهرکرد- ایرنا -کتابخانه به عنوان یکی از زیربناهای توسعه فرهنگی و یکی از نیازهای بخش پژوهش و تحقیقات شناخته می‌شود علاوه بر آن، یکی از مراکز فرهنگی است که از ضرورت‌های هر شهر و روستا به حساب می‌آید و با پیروزی انقلاب اسلامی کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری با رشد ۱۵ برابر همراه شدند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی در اُستان از ثمرات انقلاب اسلامی است و در دوران پس از انقلاب اسلامی تعداد کتابخانه‌های اُستان رشد ۱۵ برابری داشته است.

احمد فرهادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا شهرکرد افزود:پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها چهار کتابخانه عمومی در چهارمحال و بختیاری وجود داشت که این تعداد هم‌اکنون به ۵۶ باب کتابخانه نهادی و ۵ پیشخان خدمات کتابخانه‌ای رسیده است و رشد بیش از ۱۵ برابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توجه به کتاب و کتابخوانی همواره مورد توجه جدی مقامات ارشد نظام اسلامی بوده است و مقام معظم رهبری نیز همواره آن را یکی از مطالبات و دغدغه‌های مهم خود بیان فرموده‌اند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کتاب و کتابخوانی از جمله شاخصه‌های ارزیابی توسعه، رشد و پیشرفت فرهنگی هر کشوری است و رُشد کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش میزان مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

فرهادی یادآور شد: افزایش نرخ باسوادی و گسترش طرح های محرومیت‌زدایی در چهارمحال و بختیاری در سال‌های پس از انقلاب، زمینه‌ساز ارتقای فرهنگ کتابخوانی در اُستان بوده است.

وی اظهار داشت: امسال اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری برای گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، بیش از ۴۵۰ برنامه مختلف تدارک دید که در هفت روز گذشته، نیمی از این ۴۵۰ عنوان برنامه در ۵۶ کتابخانه نهادی و ۵ پیشخان خدمات کتابخانه‌ای اُستان اجرایی شده است.

وی ادامه:برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی«مِه و دود» در سطح اُستان، برگزاری آیین رونمایی از کتاب «فکه مشهد شهیدان» با حضور علی گرجی نویسنده کتاب به مناسبت سالروز عملیات والفجر مقدماتی از جمله برنامه‌های مهم این نهاد در دهه فجر انقلاب اسلامی است که توسط این اداره کل برگزار شد.

فرهادی اظهار داشت: باتوجه به حضور فعال و مستمر حدود ۵۴ هزار نفر از هم استانی‌ها در کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری پیش بینی همانطور که انتظار می‌رفت استقبال خوبی از این برنامه‌ها شُد.

مدیرکل امور کتابخانه های استان تصریح کرد: عضویت رایگان برای استفاده از خدمات کتابخانه نهادی این اداره کل و بخشودگی جرایم دیرکرد در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه، برگزاری نشست‌های مطالعاتی، رونمایی و نقد کتاب‌های منتخب این حوزه و مسایل روز مرتبط با آنها از جمله دیگر برنامه‌های این اداره کل است که تا پایان ایام دهه فجر امسال ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، آمار اعضای ۵۶ باب کتابخانه نهادی و پنج پیشخان خدمات کتابخانه ای در سطح چهارمحال و بختیاری افزون بر ۲۵۰ هزار نفر است که از این تعداد جمعیتی معادل ۵۴ هزار نفر به‌صورت مستمر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را دنبال می‌کنند.