توسعه دفاتر پیشخان‌ خدمات‌ کتابخانه‌ای‌ در مناطق روستایی مورد توجه قرار گیرد

شهرکرد-ایرنا- سرپرست دفتر سیاسی و انتخابات استانداری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به پراکندگی روستاها و قرار گرفتن تعدادی از آن‌ها در مناطق سخت‌گذر گفت: برای ارائه خدمات فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها، طرح راه‌اندازی دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای‌ در این مناطق با جدیت دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین‌ کاووسی روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل‌ امور کتابخانه‌های‌ عمومی‌ چهارمحال و بختیاری، بر لزوم حمایت دستگاه‌های‌ فرهنگی استان از طرح دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای‌ و توجه هرچه بیشتر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه این نوع از دفاتر تاکید کرد و افزود: راه‌اندازی‌ دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای در برخی مناطق کمتر برخوردار شهری و استقبال بالای عمومی از این دفاتر نشان دهنده‌ موفقیت‌آمیز بودن این طرح فرهنگی است.

وی سهولت در جابه‌جایی‌ دفاتر و جانمایی‌ جدید و همچنین کنترل هزینه‌ها را از مزایای ایجاد دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای‌ بیان و تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان احداث کتابخانه‌های‌ بزرگ و ثابت در بسیاری از مناطق استان فراهم نیست، تلاش خواهد شد در شورای برنامه‌ریزی استان‌ همراهی مطلوب‌تری برای توسعه دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای شکل گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در بخش دیگری از آیین با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرها و روستاهای استان از اولویت‌های اجرایی این نهاد است، گفت: تلاش می‌شود ابتدا مناطق بدون کتابخانه در صدر پوشش این گونه فعالیت‌ها قرار گیرند.

احمد فرهادی افزود: مراحل راه‌اندازی کتابخانه عمومی در شهرهای طاقانک و سودجان‌ و روستاهای ارمند و شیخ‌شبان در حال‌ انجام است و امید می‌رود این کتابخانه‌ها تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری‌ رسیده و مردم ساکن‌ در این مناطق از خدمات کتابخانه‌ای‌ و دیگر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به وجود تعداد بالای روستاهای بدون کتابخانه در استان نیز اشاره و تصریح کرد: برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم این روستاها، برنامه راه‌اندازی‌ کتابخانه‌های‌ سیار و دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای همچنان دنبال می‌شود اما توسعه این‌ فعالیت‌ها نیازمند همراهی بیشتر مسوولان در بخش‌های مختلف است.

فرهادی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده با راه‌اندازی کتابخانه و دفاتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای، سطح فعالیت‌های‌ فرهنگی در مناطق هدف‌گذاری شده نیز ارتقا می‌یابد که با توجه به این مهم، وظیفه دستگاه‌های‌ فرهنگی برای توسعه فضاهای فیزیکی و سخت‌افزاری‌ مرتبط با کتابخانه‌ها سنگین‌تر شده و نیاز است‌ همکاری بیشتری در این خصوص انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه و ارتقای‌ بخش‌های کتابخانه‌ای‌ به منظور ارائه خدمات متنوع و جدید فرهنگی در این مراکز اظهار داشت: هم‌اکنون طرح توسعه کتابخانه‌های‌ حافظ شهرکرد، نقنه و وردنجان برای ارتقا این نوع خدمات در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۵۶ باب کتابخانه، ۶ کتابخانه مشارکتی و چهار باب‌ دفتر پیشخان‌ خدمات کتابخانه‌ای‌ در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند.

همچنین بر اساس آخرین آمار اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۱ هزار نفر در این استان به عنوان عضو فعال‌ کتابخانه‌ها، فعالیت‌های این حوزه را دنبال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha