همدان -ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: الگوی کشت در ۵۶ هزار هکتار از زمین های زراعی این شهرستان انجام می شود که ۱۲ هزار هکتار از این سطح مربوط به کشت محصولات آبی و مابقی هم مربوط به کشت دیم است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی فامنین ، منصور خزایی افزود: بر این اساس و با اجرای این میزان الگوی کشت پیش بینی می شود که بیش از 148 هزار تن انواع محصول زراعی تولید شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری شهرستان فامنین به عنوان شهرستان نمونه اجرای الگوی کشت کشوری شد که از جمله اهداف اجرای آن افزایش بهره وری و استفاده مطلوب و حفاظت بهتر از ذخایر ارزشمند آب و خاک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: مدیریت انرژی، توجه به قیمت تمام شده تولید محصول در مناطق مختلف، تولید قراردادی با ضمانت خرید و از همه مهم تر، مدیریت تخصیص منابع از دیگر الزامات اجرای الگوی کشت می باشد.

وی تصریح کرد:برنامه عملیاتی اجرای الگوی کشت شهرستان فامنین تدوین شده است و طبق برنامه ابلاغی کشاورزان موظف به کشت محصولات زراعی بر اساس اجرای این الگو هستند.

خزایی گفت: توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، اجرای سیستم های نوین آبیاری ، کشت محصولات کم آب بر و توجه به اقلیم و سابقه کشت هر محصول در منطقه از مواردی است که می‌تواند ما را به سمت ارتقای بهره وری سوق دهد.

وی افزود: در اجرای الگوی کشت سطح اراضی کم نمی شود، بلکه نوع کشت تغییر می کند و به جای محصولات پر آب بری همچون چغندر قند و سیب زمینی محصولات دیگری نظیر غلات، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین شود و کشاورزان باید ترغیب شوند که ضمن افزایش بهره وری میزام مصرف آب را کاهش دهند.

خزایی همچنین یادآور شد: در اجرای طرح الگوی کشت شهرستان فامنین کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود و کشاورزانی مشمول حمایت های دولتی خواهند بود که الگوی کشت را اجرا کنند.

او گفت: ما امیدوار هستیم که با اجرای طرح الگوی کشت شاهد افزایش درآمد کشاورزان و رشد بهره وری در تولید محصولات باشیم واجرای الگوی کشت ظرفیت هایی از امنیت غذایی را برای ما ترسیم کند.