۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85097954
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محصولات کم آب بر جایگزین کشت سیب زمینی در شهرستان بهار می شود

همدان - ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: بر اساس اجرای الگوی کشت، محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پر آب بر مانند سیب زمینی در این شهرستان می شود.

عبدالحسین اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس الگوی کشت که مبنی بر کاهش استفاده از گیاهان پر آب بر مانند چغندر قند، یونجه ، سیب زمینی و برخی صیفی جات و جایگزین کردن محصولات کم آب بر بوده است، تلاش می شود، محصولاتی مانند جو و سویا که جزو نهادهای دامی و مورد نیاز کشور است ، جایگزین شود تا نیازهای دامی کشور نیز تامین شود.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیب زمینی در سال گذشته ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار بود که ۲۷۰ هزار تن محصول می داد ، تاکید کرد: میزان کشت سیب زمینی در سال جدید با کاهش ۴۵۰ هکتاری به پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است کاهش می یابد که با افزایش بهره وری و تغذیه مناسب گیاهان و کنترل آفات میزان تولید امسال نیز به ۲۷۰ هزار تن برسد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در باره جایگزین شدن محصولات دیگر به جای سیب زمینی گفت: امسال ۱۵.۵ هکتار کشت سیر جایگزین سیب زمینی شده است چرا که سیر آب کمتری مصرف می کند و ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی دارد و می تواند بازدهی مناسبی برای کشاورز داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سالهای اخیر افزود: کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که محصولات پرآب بر می تواند آینده کشت و کشاورزی را با خطر بیشتری روبه رو کند

اکبری ادامه داد: تلاش می شود که آن ارقامی از بذر سیب زمینی کشت شود که زود بازده بوده و نیاز به آب کمتری داشته باشد، اینگونه بذرها را موسسه اصلاح بذر و نهال باید تایید کند و لیبل بخورد که تا سه سال اینگونه بذرها می توانند نیازهای کشاورزان را تامین کنند.
وی درباره استفاده از شیوه های نوین آبیاری در شهرستان بهار یاداور شد: هم اکنون مزرعه ای بصورت آزمایشی با آبیاری قطره ای در حال اجراست که در این شیوه میزان آب مصرفی کمتری برای تولید سیب زمینی استفاده می شود.

محصولات کم آب بر جایگزین کشت سیب زمینی در شهرستان بهار می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در باره تسهیلات دولت برای استفاده از شیوه های نوین آبیاری گفت: دولت در قالب یارانه و تسهیلات بلاعوض برای هر هکتار زمین کشاوری ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان می دهد.

وی تاکید کرد: همچنین برگزاری کلاسهای ترویجی برای کشاورزان موجب آگاهی آنها از ضرورت به کارگیری تمهیداتی برای کاهش مصرف آب و استفاده از سیستم های نوین نظام آبیاری قطره ای می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار همچنین از در حال اجرا بودن یک طرح صنایع تبدیلی و فرآوری با میزان بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این شهرستان خبر داد و گفت: همواره یکی از چالش های فراروی کشاورزان کمبود صنایع تبدیلی است.

وی از کشاورزان خواست با توجه به کاهش نزولات جوی و اُفت عمق آب های زیرزمینی دنبال کاشت محصولاتی باشند که آب کمتری استفاده کند و در عین حال بازدهی محصولی مناسب برای جامعه و کشاورز داشته باشد.

اکبری میزان کودهای توزیعی را بر اساس هر هکتار ۳۰۰ کیلو ازت ، ۱۰۰ کیلو فسفات و ۱۰۰ کیلو پتاسیم عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha