نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد از تصمیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای باز شدن دو گذرگاه مرزی دیگر برای کمک به زلزله زدگان این کشور استقبال می کنم.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: از تصمیم بشار اسد برای باز کردن دو گذرگاه  "باب السلام" و "الراعی"ترکیه جهت کمک‌رسانی به زلزله ‌زدگان در شمال غرب سوریه به مدت سه ماه استقبال می کند.

گوترش تصریح کرد، از آنجایی که تلفات زلزله ۶ فوریه همچنان در حال افزایش است، امداد رسانی به میلیون ها نفر از مردم آسیب دیده بسیار ضروری است.

پیش از این، دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگاران در نیویورک مبنی بر اینکه آیا نیاز به بازگشایی نقاط مرزی بیشتر برای کمک به سوریه وجود دارد؟ گفته بود: اکنون زمان سیاسی کاری  و ایجاد اختلاف نیست. مشخص است ما به حمایت گسترده نیاز داریم و خوشحال خواهم شد که شورای امنیت برای ایجاد نقاط مرزی بیشتر به توافق برسد.

وی تصریح کرد: ما همچنین نیاز داریم ظرفیت خود برای ارائه کمک به ادلب از دمشق را افزایش دهیم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ۱۹ دی ماه خود در نیویورک، به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد.

بر اساس این بیانیه، اکنون علاوه بر گذرگاه مرزی باب الهوی، گذرگاههای باب السلام و الراعی نیز برای کمک به زلزله زدگان سوریه به مدت سه ماه بازگشایی شده اند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد دوشنبه بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار جان باختگان این زمین لرزه همچنان در حال افزایش است.

اعلام این تصمیم سوریه، در حالی است که برخی منابع خبری مدعی هستند که بازگشایی این دو گذرگاه به تصویب قطعنامه ای با ۹ رای اعضای شورای امنیت بدون وتوی روسیه نیاز دارد اما دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت که نیازی به تصویب قطعنامه نیست زیرا تصمیم مستقل دولت سوریه است.

بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سوریه از ارسال کمک های بشردوستانه از طریق تمام نقاط ممکن استقبال می کند، گفت که سوریه  به مدت سه ماه از بازگشایی این گذرگاهها حمایت خواهد کرد.

او به خبرنگاران گفت که نیازی به قطعنامه شورای امنیت  نیست زیرا توافقی میان سوریه و سازمان ملل است.

وضعیت اسفناک زلزله زدگان سوری در مناطق کوهستانی و سرد شمال این کشور در عین بی توجهی جهانی در حال شدت یابی است تا جایی که صدای هشدار و اعتراض صلیب سرخ را درآورده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تازگی ضمن تاکید بر وخامت اوضاع انسانی در سراسر سوریه اعلام کرد، زلزله اخیر که تلفات بسیاری بر جای گذاشت به رنج و سختی‌های ۱۲ سال جنگ داخلی در این کشور افزوده است.