نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: سازمان ملل امروز  یک درخواست کمک بشردوستانه  ۳۹۷ میلیون دلاری برای مردم زلزله‌زده سوریه را آغاز می‌کند که در ۳ ماه آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت ما در مراحل پایانی یک درخواست مشابه برای ترکیه هستیم. 

گوترش تصریح کرد: سازمان ملل متحد بلافاصله پس از وقوع  زلزله سوریه, ۵۰ میلیون دلار از  صندوق مرکزی واکنش اضطراری به این کشور اختصاص داد. اما نیازها فراوان است. این درخواست تمام سیستم سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه آن را گرد هم می آورد و به تامین کمک های ضروری و حیاتی برای نزدیک به ۵ میلیون سوری  از جمله سرپناه، مراقبت های بهداشتی، غذا و حفاظت, کمک خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: موثرترین راه برای حمایت از مردم سوریه، تامین این بودجه اضطراری است. همه ما می دانیم که کمک های نجات بخش با سرعت و مقیاس مورد نیاز وارد سوریه نشده است. یک هفته از زلزله های ویرانگر می گذرد و  میلیون ها نفر در سراسر این منطقه بی خانمان و در دمای زیر صفر  برای بقا تلاش می کنند.

گوترش اظهار داشت: من یک پیام فوری به جامعه بین المللی دارم:نباید موانع انسانی  مانند محرومیت از دسترسی, نبود بودجه و تدارکات, رنج مردم از این فاجعه طبیعی را بدتر کند. کمک‌ها باید از همه طرف، به همه طرف، از همه مسیرها - بدون هیچ محدودیتی - ارسال شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: درحال حاضر  یک کاروان شامل ۱۱ کامیونی در حال عبور  از باب‌السلام عبور کند و کاروان های دیگر نیز در راه هستند.

وی افزود: هنگام فعالیت به عنوان کمیساریای عالی پناهندگان، من شاهد سخاوت و انسانیت عظیم مردم سوریه در میزبانی از  پناهندگان کشورهای همسایه و محافظت آنها بودم. این  سخاوت مردم سوریه باید اکنون توسط جامعه جهانی جبران  شود.

گوترش تصریح کرد: من از کشورهای عضو و سایرین می‌خواهم که بدون تأخیر از این درخواست حمایت کنند و به میلیون‌ها کودک، زن و مردی که زندگی‌شان در اثر این فاجعه  آسیب دیده است، کمک کنند. این لحظه ای برای اتحاد، انسانیت مشترک و اقدام هماهنگ است.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره سفر به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور نیز گفت: ما اکنون باید بر تلاش های امدادی متمکز شویم.  البته من این تلاش ها با دقت دنبال می کنم و هر زمان که لازم باشد آماده انجام هر کاری هستم.

گوترش افزود: دو گذرگاه مرزی در سوریه باز است. انتقال کالا در حال انجام است. البته اگر شرایط تغییر کند، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما همانطور که گفتم گذرگاه ها باز است و کالاها در جریان است. موضع ما بسیار روشن است: همه دسترسی ها باید باز و بدون محدودیت باشد.

به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: از تصمیم بشار اسد برای باز کردن دو گذرگاه  "باب السلام" و "الراعی"ترکیه جهت کمک‌رسانی به زلزله ‌زدگان در شمال غرب سوریه به مدت سه ماه استقبال می کند.

گوترش تصریح کرد، از آنجایی که تلفات زلزله ۶ فوریه همچنان در حال افزایش است، امداد رسانی به میلیون ها نفر از مردم آسیب دیده بسیار ضروری است.

بر اساس این بیانیه، اکنون علاوه بر گذرگاه مرزی باب الهوی، گذرگاههای باب السلام و الراعی نیز برای کمک به زلزله زدگان سوریه به مدت سه ماه بازگشایی شده اند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد دوشنبه بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار جان باختگان این زمین لرزه همچنان در حال افزایش است.