تهران- ایرنا- آموزش عالی در سومین هفته بهمن با وجود تعطیلی‌ بین دو نیمسال همچنان به فعالیت علمی خود ادامه دادند؛ دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف در روز ۲۲ بهمن از یک دستاورد علمی رونمایی کردند و مدیران حقوقی دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در نشستی یک‌روزه در مورد مسائل مختلف رایزنی داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هفته‌ای که با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن) آغاز شد، با ارائه بهترین دستاوردهای فناوران و دانشمندان ایران همراه بود. فناوران دانشگاه صنعتی شریف همزمان با روز ۲۲ بهمن و در نمایشگاهی که با همین هدف مقابل در اصلی این دانشگاه برپا شده بود، از فناوری شیرین‌سازی غشایی گاز با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رییس دانشگاه صنعتی شریف رونمایی کردند.

فناوری جداسازی غشایی گاز در اختیار معدود شرکت‌هایی در دنیاست (عمدتاً شرکت‌های آمریکایی هستند) و تامین آنها نیز به دلیل تحریم‌ها علیه ایران مقدور نیست، بنابراین جهت شکستن انحصار این محصول، تحقیقات و آزمایشات متعددی در مرکز فناوری غشایی دانشگاه شریف توسط پژوهشگران این دانشگاه طی سالیان مختلف انجام شد که ماحصل آن منجر به همکاری با شرکت نفت فلات قاره برای تامین گاز شیرین سکوهای نفتی شد. در اولین گام، شیرین سازی گاز سکوی ابوذر با استفاده از پایلوت شیرین سازی غشایی با موفقیت ارزیابی شد. طی این آزمایش‌ها میزان گاز هیدروژن سولفید از ۲۲۰۰۰ پی.‌پی. ام/ ppm (قسمت در میلیون) به زیر ۲۰۰۰ پی‌.پی.‌ام کاهش یافت که میزانی خوب برای ورودی توربین است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافته بود، درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ آن و انتقال به نسل بعدی گفت: عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی به معنای اتحاد، یگانگی مردم برای حفظ دستاوردهای انقلاب و استقلال و پیشرفت کشور است.

رسول جلیلی گفت: مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ابتدا استقلال است. استقلال به معنای اینکه می توانیم با اتکا بر توانایی‌های داخلی روی پای خود بایستیم.

گردهم‌آیی مدیران حقوقی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران روز یکشنبه (۲۳ بهمن) میزبان مدیران حقوقی دانشگاه‌های سراسر کشور به دعوت معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور وزیر علوم، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رئیس دیوان عدالت اداری و حسابرس کل آموزش عالی دیوان محاسبات کشور بود.

محمدعلی زلفی‌گل روز یکشنبه در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، با بیان این‌که مدیران حوزه حقوقی موسسات آموزش عالی مرجع هدایت و تصمیم‌گیری قانونی هستند، اظهار داشت: مدیران حقوقی نه تنها تصمیم های حقوقی وزارت علوم را با مقررات تطبیق می‌دهند، بلکه نقش هدایتی‌ برای رییس مجموعه خود دارند.

وی در این نشست افزود: مدیران حقوقی، مرجع مشورتی صادق در اختیار رییس هر مجموعه‌ای هستند و هر مدیری از این مشورت استفاده کند، با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. تفریغ بودجه یعنی اینکه چقدر از اعتبارات درست اختصاص داده می‌شوند. بسیاری از مدیران تجربه مدیریت مالی را ندارند و ممکن است بعدها در این زمینه با مشکل مواجه شوند.

رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به وجود پرونده‌های حقوق مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌ خواستار تشکیل کارگروه مشترکی بین این دیوان و وزارتخانه شد.

حکمت علی مظفری گفت: به اعتقاد من بخش حقوقی هر مجموعه و دستگاه به مثابه دیده بان آن دستگاه است. کار دیده بان رصد و شناسایی است. شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد یک مجموعه اثرگذار است.

رسالت اصلی بخش حقوقی دستگاه های اجرایی رصد و فعالیت در حوزه پیش بینی و پیشگیری است، اما موفق‌ترین مدیر حقوقی کسی است که یک قدم جلوتر از مدیر، سازمان را رصد کند و یافته های خود را در اختیار مدیر قرار داده تا درباره آینده به صورت آگاهانه تصمیم گیری کند؛ ولی اینکه چه میزان در عمل اتفاق افتاده و به آن توجه شده است، حرف جدی است.

حسابرس کل آموزش عالی دیوان محاسبات کشور گفت: مصوبات هیات امنای دانشگاه‌ها باید از نظر حقوقی بازبینی شود.

اکبر حیدری، بزرگ ترین آسیب را مجوز طلایی قانونگذار به دانشگاه‌ها یعنی قانون احکام دایم دانست و گفت: این قانون مجوزی به دانشگاه داد تا خود را از قید و بند قوانین دولتی آزاد کنند. اما استفاده نادرست از این قانون باعث شده در مجلس و دستگاه های دولتی این نگاه عوض شود و طرحی در حال اجرا است که برخی دانشگاه ها و بخش ها را از شمول قانون احکام دایم خارج کند.

حیدری پیشانی رشد و توانمندی هر کشوری را در دانشگاه ها دانست و افزود: دلیل تدوین و ابلاغ ماده احکام قانون دائم این بود که دانشگاه ها مستقل از دولت باشند؛ ولی دانشگاه ها و معاونان حقوقی از این زمینه استفاده نکردند و بیشتر مصوبات فردی را تصویب کردند.

معرفی برگزیدگان جشنواره جایزه ملی سردار شهید سلیمانی

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی سردار شهید سلیمانی نیز دوشنبه گذشته (۲۴ بهمن) با حضور هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان، حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، سیدفردین تقی‌زاده مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان و دیگر مدیران دانشگاه و سازمان امور دانشجویان به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

بر اساس طرح جایزه ملی سردار شهید سلیمانی، پذیرفته‌شدگان شاهد و ایثارگر کنکور سراسری در گروه‌های آزمایشی پنج گانه که حائز شرایط دریافت جایزه باشند، در حین تحصیل کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

بر این اساس، پذیرفته‌شدگان شاهد و ایثارگر کنکور سراسری رتبه‌های زیر ۵۰۰ کشوری در زیر گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین رتبه‌های زیر ۳۰۰ کشوری گروه‌های آزمایشی زبان و هنر و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد رتبه‌های زیر پنج در هر کد رشته و مقطع دکتری رتبه‌های زیر سه در هر کد رشته، برای مدت ۶ ماه کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهند کرد و در صورت احراز شرایط مندرج در دستورالعمل طرح جایزه ملی سردار شهید سلیمانی، این جایزه تا پایان تحصیل ادامه پیدا می‎‌کند.

دادش‌پور رییس سازمان امور دانشجویان در این جشنواره گفت: روند تحولی که از بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شروع شد تا الان ادامه پیدا کرده است. در مسیر بزرگی قرار گرفته ایم و البته مسیر بزرگ دیگری را باید طی کنیم تا بتوانیم افق گشایی گسترده‌تری داشته باشیم.

وی افزود: در این مدت ۴۴ سال دانشگاه ها و جریان علمی کشور حرکت های بسیار بزرگی را شروع کردند که تا امروز ادامه دارد و جایگاه ما را در سطح جهانی ارتقا بخشیده است. همه اینها مدیون نگاه و نگرش حضرت امام و رهبر معظم انقلاب نسبت به جریان علمی در کشور است. رتبه علمی ایران که در جمع ۱۵ کشور اول دنیا است، مرهون این نگاه است.

مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم گفت: جشنواره جایزه ملی سردار شهید سلیمانی با هدف شکوفایی و تبلور استعداد و مدیریت هدفمند استعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شد و برای سال‌های دیگر نیز ادامه دارد.

تقی‌زاده افزود: اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان با حمایت رییس این سازمان، برنامه‌های متنوعی را برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال ۱۴۰۱ تدارک دید.

طرح ملی ضیافت ایثار که به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اولین طرح این اداره کل بود که به خوبی برگزار شد، دومین طرح مربوط به المپیاد ملی دانشجویان شاهد و ایثارگر می‌شود که نخستین دوره آن به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد و قصد داریم دوره های بعدی آن را نیز برگزار کنیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه سومین طرح مربوط به جشنواره ملی سردار سلیمانی است، تصریح کرد: جایزه ملی سردار شهید سلیمانی به نام سردار دل‌ها و به پاسداشت قدردانی از زحمات ایشان به نام شهید سلیمانی مزین شده است. این جشنواره با هدف شکوفایی و تبلور استعدادها و مدیریت هدفمند استعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شده است و برای سال‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بر اساس این جایزه ملی، پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری رتبه‌های زیر ۵۰۰ کشوری در زیر گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین رتبه‌های زیر ۳۰۰ کشوری گروه‌های آزمایشی زبان و هنر و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد رتبه‌های زیر پنج در هر کد رشته و مقطع دکتری رتبه‌های زیر سه در هر کد رشته برای مدت ۶ ماه کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهند کرد.

اولین همایش ملی پیشرانه‌های دریایی در دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت نیز سه‌شنبه گذشته با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، میزبان اولین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی پیشرانه‌های دریایی در دانشکده خودرو این دانشگاه بود. رئیس دانشگاه علم و صنعت در این مراسم گفت: این دانشگاه با توجه به ظرفیتی که دارد می تواند در حوزه صنعت دریایی و ساخت پیشران ها و تجهیزات مرتبط به آن به خوبی ایفای نقش کند.

منصور انبیا، افزود: کشوری مثل ایران که مرزهای آبی زیادی دارد، توجه به دریا و تجهیزات آن ضروری است، از طرف دیگر یکی از قسمت های مهم قدرت دریایی و دفاعی هر کشوری صنایع دریایی آن است؛ چرا که این صنعت دریایی است که باید به نیازهای صنایع دفاعی کشور پاسخگو باشد و موجب ارتقای صنعت نظامی کشور شود.

صنعت دفاعی در هر کشوری وابسته به انواع شناورهایی است که در این کشور وجود دارد. بنابراین چیزی که این شناورها را به حرکت در می آورد پیشران ها هستند. قطعا برای دستیابی به فناوری ها و نیازمندی های حوزه مربوط به صنعت پیشران های کشور نیازمند برگزاری اینگونه همایش ها با افراد متخصص این حوزه است تا دانشمندان حوزه صنعت دریایی و حوزه پیشران ها را ارتقا دهند.

سریع‌ترین رشد علمی به ایران متعلق است

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با بیان اینکه درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده، گفت: سریع‌ترین رشد علمی در منطقه و جهان اسلام متعلق به ایران است.

جواد محمدی، به افتخارات علمی ایران بعداز انقلاب اشاره کرد و افزود: ایران رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان را دارد که این رشد عمدتا در دو دهه اخیر رخ داده است. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک که در سی و پنجمین سال تاسیس آن هستیم و خوشبختانه مولود انقلاب اسلامی است، با پیشرفت علمی همگام بوده و در چهار سال گذشته بر اساس پایگاه استنادی سایماگو (Scimago) جزو پنج پژوهشگاه برتر خاورمیانه محسوب شده و بر همین اساس در سال‌های یاد شده رتبه اول و دوم کشور را بر اساس نظام رتبه بندی سایماگو کسب کرده است.

درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی سه هزارم درصد بوده که در سالیان اخیر مطابق نظر ISI به ۱.۹۵ درصد و مطابق نظر اسکوپوس به ۱.۹۷ رسیده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری افزود: ایران به رتبه اول علمی بین همه کشورهای اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است. تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور از سال ۲۰۱۱ از رتبه ۳۹ به رتبه ۲۰ رسیده و از نظر کیفیت، ارتقای ۱۷ پله‌ای کسب کرده که این امر نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات است.

موسسه استنادی علم و فناوری جهان اسلام و دی‌هشت تفاهم‌نامه امضا کردند

موسسه استنادی علم و فناوری جهان اسلام و سازمان همکاری‌ اقتصادی هشت کشور در حال توسعه اسلامی (دی‌هشت) با هدف ارتقای تعاملات به سطحی جدید، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری امضا کردند.

اعضای موسسه استنادی و پایش علم و فناوری شامل احمد فاضل‌زاده رییس و محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مدیر اداره همکاری‌های علمی بین‌المللی در مقر اصلی سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه اسلامی (دی‌هشت) در استانبول ترکیه با دبیرکل و مسئولان دی‌هشت دیدار کردند.

در این نشست و با هدف ارتقای تعاملات به سطحی جدید، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری بین دو طرف به امضا رسید و مبادله شد.

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی‌هشت گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد. دانشگاه بوعلی سینا از ایران، عضو گروه دانشگاهی دی‌هشت است.