گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

تهران- ایرنا- آموزش عالی روزهای پرخبری را در دومین هفته دی گذراند؛ دانشجویان در سومین سال شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با برپایی مراسم مختلف یاد او را گرامی داشتند؛ وزیر علوم نیز قطع سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور (۲۹ و ۳۰ دی) را رد کرد و گفت: فقط در محدوده‌های برگزاری آزمون اینترنت قطع می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در حالی که نزدیک به سه هفته به نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ باقی است و روزهای ۲۹ و ۳۰ دی داوطلبان باید در اولین نوبت این آزمون شرکت کنند، حسن مروتی معاون امور آزمون‌های این سازمان در گفت‌وگویی تلویزیونی صبح چهارشنبه (۱۴ دی) احتمال یا درخواست قطعی اینترنت را برای جلوگیری از تقلب در آزمون مطرح کرد. خبری که با انتقادات و حاشیه‌های زیادی همراه شد ولی وزیر علوم در حاشیه جلسه هیات دولت آن را رد کرد و توضیح داد: قطع اینترنت نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت کشور دارد؛ اما قرار است همانند پارسال اینترنت برای محل‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، قطع شود. وی همچنین روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، در پاسخ به خبرنگار ایرنا، قطع اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور را یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز تقلب و روندی رایج دانست و تاکید کرد که امسال نیز اجرا می شود.

فعالیت آموزش عالی در این هفته با وجود آلودگی شدید هوا ادامه یافت و با اینکه بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا، کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و تمام مقاطع تحصیلی استان‌ تهران به جز شهرستان‌ های دماوند و فیروزکوه از روز یکشنبه (۱۱ دی) هفته گذشته به شکل مجازی برگزار شد، دانشگاه‌های علم و صنعت، شریف، علم و فرهنگ و خوارزمی در اطلاعیه‌های جداگانه اعلام کردند به رغم غیرحضوری شدن کلاس های درس، امتحانات این دانشگاه‌ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۳ و ۱۴ دی) حضوری است.

همچنین سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دانشگاه‌ها را بر آن داشت تا دانشجویان را با ویژگی‌ها، شخصیت و جانفشانی‌های سردار دل‌ها بیشتر آشنا کنند و به همین مناسبت ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت به تشریح خصایص این سردار بزرگ ایران پرداختند. گزارشی از این مراسم را اینجا بخوانید.

دو انتصاب در وزارت علوم/ پاسخ به شکایات حداکثر تا ۱۵ روز

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در احکامی زهرا ناظم‌بکایی را به عنوان سرپرست دانشگاه الزهرا (س) و سیف‌اله سعدالدین را به عنوان سرپرست دانشگاه سمنان منصوب کرد. محمدعلی زلفی‌گل در این احکام خطاب به سرپرستان جدید دانشگاه الزهرا (س) و سمنان تاکید کرد: انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی به کار گیرید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با هدف صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداری با ابلاغ بخشنامه‌ای رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی تابعه وزارت علوم در کشور را موظف کرد حداکثر ظرف ۱۵ روز به درخواست‌ها، شکایات و اعتراض‌ها پاسخ دهند.

آمادگی برای جذب دانشجویان افغانستانی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز گفت: در پی محدودیت تحصیل برای دانشجویان دختر افغانستانی، تعدادی از دانشگاه‌های ایران همچون دانشگاه الزهرا (س) تهران، دانشگاه کوثر بجنورد و دانشگاه حضرت معصومه (س) قم برای پذیرش زنان افغانی تا زمان رفع این محدودیت اعلام آمادگی کردند.

وحیدحدادی اصل افزود: دانشگاه الزهرا (س) تا ظرفیت ۵۰ نفر آمادگی پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی را دارد و در صورت تامین خوابگاه، امکان افزایش ظرفیت نیز فراهم است.

همچنین دانشگاه کوثر بجنورد به عنوان یکی از دانشگاه‌های تک‌جنسیتی مختص زنان در شرق کشور و استان خراسان شمالی، اعلام آمادگی کرده از دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در این دانشگاه پذیرش کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: دانشگاه حضرت معصومه (س) در استان قم هم آمادگی خود را برای پذیرش ۳۰۰ دانشجو به صورت حضوری و هزار دانشجو به صورت مجازی اعلام کرده است. پذیرش داوطلبان افغانستانی به صورت مجازی و در حد محدودی به صورت حضوری خواهد بود.

گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

تخفیف دانشگاه تهران برای شهریه دانشجویان افغانستانی/۵ برابر شدن بودجه

رئیس دانشگاه تهران آمادگی این دانشگاه را برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی بازمانده از تحصیل اعلام کرد و گفت: این پذیرش مشروط بر آن است که شرایط علمی و سوابق تحصیلی آنها در تراز دانشگاه تهران باشد.

سید محمد مقیمی توجه ویژه دانشگاه تهران به گسترش پذیرش دانشجو از کشورهای محور مقاومت به ویژه افغانستان و عراق را هم راستا با هدف محوری مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر «پروژه امت‌سازی» عنوان کرد. مصوباتی در هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه برای حمایت از دانشجویان افغانستانی به تصویب رسید که بخشی از آنها اجرا شده و بخشی نیز در حال اجرا است که از جمله آنها می‌توان به اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان افغانستانی اشاره کرد که با افزایش ۵ برابری میزان بودجه مربوط به بورسیه دانشجویان افغانستانی، برای سال جاری ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی این بورسیه صرفاً برای دانشجویان افغانستانی اختصاص داده شده است.

همچنین مدیرکل امور اعضای هیات علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران از پنج برابر شدن بودجه این دانشگاه برای بورسیه دانشجویان افغانستانی خبر داد و گفت: امسال بر این اساس به میزان بیشتری می‌توانیم از دانشجویان افغانستانی به ویژه دانشجویان دختر حمایت کنیم. معصومه ملک از تحصیل ۴۷۰ نفر دانشجوی افغانستانی در این دانشگاه خبر داد و افزود: ۱۴۰ نفر از این دانشجویان، دختر هستند. برآوردها نشان می‌دهد مجموع شهریه‌ای که دانشگاه تهران از هر دانشجوی افغانستانی دریافت می‌کند، کمتر از هزینه‌ای است که برای هر دانشجو در طول دوران تحصیل صورت می‌گیرد.

گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهترین فرصت استفاده از معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دولتی است

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران دانشگاه پیام نور گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهترین فرصت برای شرکت‌های دولتی و خصوصی دارای واحدهای تحقیق و توسعه است تا با قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها از پرداخت مالیات معاف شوند.

پیمان صالحی افزود: دانشگاه پیام نور مزیت هایی دارد و باید از فعالیت های پژوهشی این دانشگاه حمایت شود. با وجودی که بودجه تخصیصی به وزارت علوم نسبت به بودجه دانشگاه های کشورهای در حال توسعه، چندان قابل توجه نیست، افتخار داریم، اعلام کنیم ضریب تبدیل پول به تولیدات علمی در ایران، در دنیا اول است.

معاون پژوهشی وزیر علوم به اهمیت وقف در دنیا در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور باتوجه به گستره جغرافیایی، سهم قابل توجه در حوزه پژوهش و حضور سه نفر از پژوهشگران یک درصد برتر دنیا در این دانشگاه، باید در این زمینه ضمن فرهنگ سازی، برای جذب واقفان و خیران اهتمام ویژه ای داشته باشد.

گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

گزارش‌ چهارمین نمایشگاه تستا/ قرارداد ۸۰۰ هزار دلاری با هیات ازبکستانی

چهارمین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی «تستا» و اولین دوره آن به شکل بین‌المللی با هدف شبکه‌سازی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری، روزآمد کردن و فراگیر کردن سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) بهبود ارتباط دائم میان صنعت و دانشگاه و تأمین نیازهای پژوهشی و فناورانه کشور به‌ دست فناوران داخلی توسط دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) همزمان با بیست‌وسومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار (۱۹ تا ۲۲ آذر) در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی و در سالن شماره ۷ برگزار شد.

در چهارمین دوره نمایشگاه تستا، ۵۱۴ تفاهم‌نامه در بخش ملی و ۱۱ تفاهم‌نامه در بخش بین الملل در مجموع به ارزش تقریبی سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و ۲ میلیون دلار در ۱۰ حوزه فناوری امضا شد. البته با توجه به زمان محدود برگزاری نمایشگاه، از میان تفاهم‌نامه‌های منعقد شده تنها ۴۰ درصد دارای مبلغ بوده و در سایر تفاهم‌نامه‌ها به دلیل نیاز به بررسی بیشتر درج مبلغ به مذاکرات بعدی موکول شده است.

همچنین یک عنوان قرارداد به ارزش ۸۵۰ هزار دلار بین هیات ازبکستانی و شرکت فناوری خلا کهربا منعقد شد و موضوع پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و ایجاد بستر مناسب برای به نتیجه رساندن تفاهمات در دستور کار دبیرخانه شورا قرار دارد.

گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

۱۴ بهمن آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی سلامت دانشجویان

سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی سلامت دانشجویان ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ پایان می یابد. نخستین جشنواره ملی سلامت دانشجویان با هدف ارتقای سواد سلامت و بهبود سبک زندگی دانشجویی از سوی سازمان امور دانشجویان مرکز مشاوره و سبک زندگی برگزار می شود.

تمرکز این جشنواره روی قشر جوان دانشجو است و قصد دارد تا با در نظر گرفتن معضلات و مسائل دانشجویی در راستای سلامت دانشجویان قدم‌های موثری بردارد.

جشنواره ملی سلامت دانشجویان بستری برای مشـارکت فعـال در حوزه سلامت به منظور ارائیه ایـده‌هـا، دسـتاوردها و کشـف اسـتعدادهای برتر و معرفی و بهره برداری از این ظرفیت های کم نظیر دانشجویی است که با پیوست رسانه‌ای منسجم و متمرکز اقدام به ترویج مفاهیم حوزه سلامت روان و فعال سازی جریان اجتماعی پویا در بدنه دانشجویی و نخبگانی کشور است.

گرامیداشت یاد سردار دلها در دانشگاه‌ها/اینترنت در محدوده‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود

نام‌نویسی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی/ اصلاحات و رشته‌محل‌های جدید پذیرش بدون آزمون کاردانی نظام جدید

آخرین مهلت نام نویسی در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی از سوی معاون نظارت و سنجش این دانشگاه اعلام شد. نام نویسی داوطلبان دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی بهمن ماه ۱۴۰۱ دانشگاه جامع علمی کاربردی تا ۱۵ دی در ۲۳۹ کدرشته و۲ هزار و ۷۰۳ کدرشته محل انجام می شود.

نام نویسی داوطلبان دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تا ۱۷ دی در ۲۹۴ کدرشته و سه هزار و ۴۰۴ کدرشته محل انجام می شود. سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای رشته‌ محل‌های جدید و اصلاحات مربوط به مرحله پذیرش دانشجو صرفاً با سوابق تحصیلی «معدل کل دیپلم» مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی بهمن سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

تصویب کاردانی و کارشناسی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه علمی‌کاربردی

شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی برای نخستین بار برگزاری دوره‌های کاردانی فنی و مهندسی فناوری(کارشناسی ناپیوسته) انرژی‌های تجدیدپذیر را در دانشگاه جامع علمی کاربردی تصویب کرد. علیرضا جمالزاده سرپرست دفتر برنامه‌ریزی درسی این دانشگاه اظهار داشت: رشته های تحصیلی انرژی های تجدیدپذیر، در ذیل گروه صنعت و به کمک وزارت نیرو، با هدف تربیت نیروی متخصص مورد نیاز این بخش در سال ۱۴۰۱ تدوین، تصویب و مقرر کرد در مراکز آموزشی حائز شرایط، امکانات و استانداردهای لازم دانشگاه در استان های تهران، خوزستان و قزوین، تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شود.

فراخوان مروج ـ پژوهشگر پسادکترا در زمینه کشاورزی

فراخوان مشترک صندوق(INSF)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) برای حمایت از مروج پژوهشگر پسادکترا در حوزه کشاورزی اعلام شد. روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اعلام کرد: این فراخوان بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به منظور مشارکت موثر دانش‌آموختگان دوره دکترا تخصصی در ترویج دانش و فناوری و توسعه نوآوری در حوزه اولویت‌های تحقیقاتی کشاورزی اعلام شده است.

هدف از این فراخوان کمک به حل مسائل واقعی و اولویت‌دار بخش کشاورزی، اجرای پروژه‌های تحقیقی، ترویجی و توسعه‌ای کاربردی ماموریت‌گرای دارای برون داد قابل ترویج و همچنین توسعه توانمندی‌ها و تجربه‌اندوزی دانش‌آموختگان برای انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای مورد نیاز بخش کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha