یزد- ایرنا - ثبت و نشر خاطرات رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس در قالب کتاب، ضرورتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به آحاد مردم به خصوص نسل جوان راه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف و همراهی جامعه هدف و مسئولان وجود دارد که بدون شک یکی از بهترین راهکارها تکیه بر ثبت و ضبط خاطرات و انتشار آن با فرهنک مکتوب و کتاب است.

برای ماندگاری آن دوران، خاطرات تک تک رزمندگان و ایثارگران ثبت و سپس در قالب کتاب منتشر و در دسترس عموم قرار گیردیکی از مهم‌ترین راه‌ها برای انتقال از خودگذشتگی نسل‌های گذشته و خون‌هایی که برای انقلاب اسلامی ریخته شده، ثبت و ضبط آن است و هرچند در این حوزه با ثبت و ضبط خاطرات و انتشار کتاب‌های مختلف توسط نهادها و مجموعه‌های مرتبط اقداماتی صورت گرفته ولی به دلیل اهمیت موضوع کافی نیست.

امنیت، آرامش و سربلندی ملت ایران مرهون دوران هشت سال دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان اسلام بوده است و باید برای تداوم راه عزت بخش آن زمان و انتقال فرهنگ مقاومت به خصوص در برابر جنگ نابرابر ترکیبی و تبلیغاتی دشمنان بیش از گذشته نسبت به انتقال و انتشار ارزش‌ها اقدام کرد.

جمعی از رزمندگان یزدی در گفت و گو با ایرنا ضمن قدردانی از همه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته بر ارتقای فعالیت‌ها و همکاری بخش‌های مختلف تاکید کردند.

حسین زارع بیدکی از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس به اهمیت ثبت و ضبط خاطرات و انتشار آنها اشاره کرد و گفت: باید برای ماندگاری خاطرات آن دوران از تک تک رزمندگان و ایثارگران در صورت امکان خاطرات ثبت و سپس در قالب کتاب منتشر و در دسترس عموم مردم و جوانان قرار گیرد .

رضا کمالیان دیگر رزمنده دفاع مقدس هم با بیان اینکه تاکنون در این حوزه کتاب‌های خوبی منتشر شده بیان کرد: اکثر رزمندگان پا به سن گذاشته‌اند و از حضور در جبهه‌های غرب و جنوب در دوران دفاع مقدس خاطرات خوبی دارند که باید برای ثبت و انتشار آنها اقدام جدی‌تری صورت گیرد.

حسین ابویی از فرهنگیان پیشکسوت و رزمنده دفاع مقدس هم اعتقاد دارد که هنوز با گذشت سال‌ها از دفاع مقدس خیلی از دانش‌آموزان و حتی فرهنگیان به صورت مناسب در جریان رشادت‌های آن دوران طلایی و خاطره‌انگیز در تاریخ این مرز و بوم نیستند .

وی اظهار کرد: باید از تک تک فعالان عرصه ایمان و جهاد و شهادت نسبت به ثبت و ضبط خاطرات و سپس انتشار آثار فاخر در این حوزه مهم توسط متولیان امر اقدام به عمل آید تا ایثارگری‌ها در گذر زمان به بوته فراموشی سپرده نشود و نوجوانان و جوانان در جریان حوادث گذشته کشور قرار گیرند.

تاکنون بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در این حوزه تهیه و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ برگزاری جلسات نقد و بررسی انتشارات با حضور نویسندگان و اساتید به صورت مکرر از دیگر برنامه ها استرضا اسدی از فعالان فرهنگی یزد هم اعتقاد دارد که برای خنثی کردن توطئه رسانه‌ای دشمنان یکی از بهترین ابزارها بهره‌گیری از فضای مجازی به خصوص فرهنگ مکتوب و چاپ و انتشار خاطرات ایثارگران و انتقال آن به مردم به خصوص دانشجویان و دانش آموزان است.

دکتر مهدی اسلام‌زاده از اساتید بسیجی و عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم گفت: برای ماندگاری خاطرات خوش دفاع مقدس و تبیین ایثار و مقاومت آن دوران باید بیش از گذشته از کتاب و نشریات و همچنین از فضای مجازی با تولید محتوای مناسب در استان اقدام صورت گیرد.

وی گفت: خیلی از دانشجویان به خصوص دانش‌آموزان مناسب هنوز در بیشتر مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه و آن دوران نیستند و هرچند در این ارتباط تاکنون اقداماتی صورت گرفته ولی اصلا کافی و پذیرفته نیست و به یک عزم جدی و همکاری مسئولان و ایثارگران نیاز مبرم است.

همچنین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد به اقدامات صورت گرفته در این بخش اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۵۰ عنوان کتاب شامل زندگی‌نامه، خاطرات و داستان در خصوص رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس استان چاپ و منتشر شد.

سرهنگ منصور زارع با بیان اینکه ۴۰ نویسنده با همکاری حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در انتشار کتاب‌های مختلف همکاری داشتند ادامه داد: چاپ و انتشار کتاب‌های مختلف در حوزه دفاع مقدس یکی از برنامه‌های مهم و محوری این اداره‌کل به صورت سالانه با همکاری رزمندگان و همراهی نویسندگان است.

این مسئول به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه با همکاری رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره و همکاری و همیاری بییشر را در استان خواستار شد و گفت: این اداره کل، آمادگی هرگونه همکاری با عموم علاقه‌مندان به خصوص رزمندگان، ایثارگران و نویسندگان برای ورود به این عرصه را دارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای فعالیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد تاکنون بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در این حوزه تهیه و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است و به وجود کتابخانه فعال در این مرکز و همچنین برگزاری جلسات نقد و بررسی انتشارات با حضور نویسندگان و اساتید به صورت مکرر خبر داد.

این مسئول بیان کرد: تاکنون هفت هزار مصاحبه از رزمندگان اسلام شرکت کننده در دوران هشت سال دفاع مقدس در استان گردآوری و این اقدام ادامه دارد و گردآوری فیلم، مصاحبه و سایر فعالیت‌ها و سوابق مختلف رزمندگان دفاع مقدس جزو برنامه‌های مهم و محوری این اداره‌کل با همکاری سایر مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی است که پیگیری می‌شود.

زارع به اهمیت گردآوری مصاحبه رزمندگان اسلام و نقش آن در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص برای تحقق جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: همکاری رزمندگان اسلام و در اختیار گذاشتن محتواهای مناسب به خصوص مصاحبه‌ها باید تداوم داشته باشد.

وی از دیگر اقدامات مهم اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را تهیه دانشنامه دفاع مقدس یزد ذکر کرد و یادآور شد: در قالب این دانشنامه که با همکاری برخی نهادها و علاقه‌مندان در حال تدوین است اطلاعات کاملی از نقش مردم استان و سایر مجموعه‌ها در دفاع مقدس آماده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهید شدند و بقیه در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند.

در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند و در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.