تربت حیدریه - ایرنا - مدیر عامل آب و فاضلاب تربت حیدریه گفت: تامین آب در این شهرستان با وجود طرحهای در دست توسعه و افزایش شمار چاههای تامین آب شرب به سبب استمرار خشکسالی با چالش و کاهش خروجی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباسی روز جمعه در مراسم کلنگ زنی خط انتقال آب از چهار چاه جعفرآباد به مخزن ۲ هزار متر مکعبی تربت حیدریه با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی افزود: این معضل باعث شده است که با وجود افزایش شمار چاههای مورد استفاده ؛ تامین آب شرب شهرها و روستاهای این شهرستان همواره با کمبود مواجه باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال با بهره برداری از خط انتقال جعفرآباد به تربت حیدریه ۱۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین شهرستان اضافه می شود اما در مقابل به سبب افت دبی سایر چاهها و کاهش خروجی آن؛ تاثیر این رقم به حدود نصف (۵۰ لیتر در ثانیه) کاهش می یابد.

عباسی گفت: شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه طی کمتر از یک سال اخیر افزون بر ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار از ردیف های مختلف ملی و استانی برای تامین و پایداری شبکه آب شهرستان هزینه کرده است، اما همچنان با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: سختی تامین آب شرب باعث شده است مردم شهرستان در زمان اوج مصرف همچون تابستان با مشکل مواجه شوند که می توان با مصرف بهینه و رعایت صرفه جویی قسمت عمده آن را جبران کرد.

مدیر عامل شرکت آبفا تربت حیدریه با یادآوری طرح انتقال آب از جعفرآباد به تربت حیدریه برای جبران کمبود نیاز مردم؛ اظهار کرد: برای این طرح با حدود ۱۳ کیلومتر خط لوله ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه از منابع ملی و استانی پیش‌بینی و اختصاص یافته است.

وی هوشمندسازی شبکه آب شرب تربت حیدریه با هدف مدیریت و کنترل راه دور تاسیسات به منظور جلوگیری از مخاطرات و پایداری شبکه را از دیگر طرحهای در دست اقدام عنوان کرد و گفت: رفع اساسی مشکل کمبود آب شرب تربت حیدریه نیازمند طرح همه جانبه بلندمدت است.

در این مراسم که معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار وِیژه تربت حیدریه و سایر مسوولان محلی نیز حضور داشتند؛ محسن زنگنه نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه و مه ولات از وزیر نیرو به عنوان عضو موفق کابینه دولت یاد کرد و گفت: توجه وزارت نیرو به مناطق کم برخوردار باعث شتاب بخشی به آبرسانی و رفع مشکلات می شود.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس از شهرهای مهم و بزرگ استان خراسان رضوی است.