سمنان - ایرنا - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با تاکید بر ضرورت تبدیل مهارت‌آموزی به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه گفت: ۴۸ مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی در کنار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ارایه می‌کنند.

سید حسین شاهچراغ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان در راستای ارتقای مهارت نیروی کار شاغل و نیز تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنعت استان سمنان به دنبال توسعه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بین‌کارگاهی و جوار کارگاهی است.

وی تصریح کرد: توسعه مراکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی در استان سمنان نیازمند مشارکت بنگاه‌های اقتصادی به ویژه در شهرستان گرمسار به عنوان قطب صنعتی استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: آموزش مهارت محور در راستای جذب کارآموزان به بازار کار تاثیر بیشتری دارد و باید به آموزش سفارش محور بیشتر از تقاضا محور (متناسب با نیاز جامعه) پرداخته شود.

وی بیان کرد: ارتقای مهارت باهدف کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروی کار از جمله مواردی است که در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه است.

شاهچراغ با تاکید بر توسعه چتر آموزشی در دولت سیزدهم گفت: برای ارتقای مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی آموزش‌های جوار کارگاهی و بین کارگاهی ارایه می‌شود تا کارجویان از نزدیک با دستگاه‌ها و نوع فعالیت کارگاه‌ها در رشته‌های مختلف آشنا شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان اظهار کرد: مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید است اما مرکز آموزش بین کارگاهی در بین ۲ واحد تولیدی، به‌منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‌‎شود؛ مراکز آموزش جوار تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت‌آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها