بجنورد-ایرنا- مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ هزار اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغانداران این استان به منظور توسعه توتستان‌ها و رونق صنعت نوغانداری توزیع شد.

علیرضا صادق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد نهال توت اصلاح شده توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور تامین شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه معاونت امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نهال توت بین نوغانداران همزمان با هفته درختکاری توزیع می شود که سهم خراسان شمالی ۱۰ هزار سرشاخه نهال است.

صادق تصریح کرد: این استان جزء پنج استان تولید کننده نهال توت اصلاح شده است که در سال جاری ۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید شد و برای سال آینده نیز تولید ۸۰ هزار اصله نهال در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۶ هزار و ۲۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این استان توزیع و ۲۵۸ تن پیله تر ابریشم تولید شده بود.

رتبه اول استان در بهره وری پیله ابریشم

صادق اظهار کرد: این استان در تولید پیله تر کرم ابریشم در کشور رتبه چهارم و در بهره وری رتبه اول را دارد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: میانگین تولید پیله تر ابریشم در کشور ۳۷.۶ کیلوگرم و استان ۴۳ کیلوگرم است.

وی گفت: نوغانداری فعالیت جانبی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که در یک دوره کوتاه مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیروی کار در روستا انجام می شود که این حرفه در این خطه سابقه طولانی دارد.

صادق اظهار کرد: در این خطه فعالیت هایی از قبیل قالی بافی، بافت تابلو فرش، پشتی ترکمن و سایر دست بافته های داری انجام می شود.

وی با بیان اینکه نوغانداری فعالیتی زوده بازده است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۲۵۹ نفر از اهالی این استان در نوغانداری مشغول به فعالیت هستند و بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.