۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84718828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد-ایرنا- مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شد که پیش بینی می‌شود در شرایط مناسب بیش از ۲۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید شود.

علیرضا صادق روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر جعبه تخم نوغان ۱۵ هزار تومان یارانه ای بین نوغانداران استان توزیع شد که بدون احتساب یارانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی افزود: قیمت پیله تر ابریشم نیز به ازای هر کیلوگرم ۹۷ هزار تومان است که توسط خبره های محلی نوغانداری تا حدود ۲۰۰ هزار تومان نیز پیش بینی می شود. 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۲۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغان‌داران این استان به منظور توسعه توتستان‌ها و حمای از قشر تولید کننده در بین نوغانداران استان توزیع شد.

صادق اظهار داشت: همچنین با هدف حمایت از نوغانداران کارگاه های آموزشی نخ کشی نیز با کمک وزارتخانه مربوطه برای این قشر برگزار شد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای تکمیل زنجیره تولید نوغانداری اختصاص یافته است که هزینه خواهد شد.

صادق افزود: امسال اتحادیه ها و تشکل ها برای توزیع جعبه های تخم نوغان فعال شدند که در خرید نیز کمک خواهند کرد.

وی از نوغانداران استان خواست تا خرید جعبه های نوغان را از مراکز مطمئن و زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی انجام دهند و اظهار داشت: بعضا برخی از افراد که از سایر مراکز بدون مجوز تهیه کرده اند با مشکل مواجه شده اند.

وی بر رعایت مسایل فنی شامل رطوبت، نور و حرارت برای فعالیت نوغانداری تاکید کرد و افزود: همچنین نوغانداران داران باید امکانات  و تجهیزات مورد نیاز را از جمله رطوبت سنج و دماسنج را تهیه کنند و از امکانات گرمایشی و سایر موارد نیز بهره مند باشند.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به منظور تولید پیله تر ابریشم نوغانداران باید از تجربه های افراد خبره بهره مند شوند و همچنین در کارگاه ها و کلاس های آموزشی نیز شرکت کنند.

وی گفت: نوغان داری فعالیت جانبی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که در یک دوره کوتاه مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیروی کار در روستا انجام می شود که این حرفه در این خطه سابقه طولانی دارد.

صادق اظهار داشت: در این خطه فعالیت هایی از جمله از قبیل قالی بافی، بافت تابلو فرشٰ، پشتی ترکمن و سایر دست بافته های داری انجام می شود.

وی با بیان اینکه نوغان داری فعالیتی زوده بازده است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

 مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  سه هزار و ۸۱۲ نفر از اهالی این استان در نوغان داری مشغول به فعالیت هستند که پارسال در بین این فعالات پنج هزار و ۶۰۲ جعبه نوغان توزیع شد که ۲۴۳ تن پیله تر ابریشم تولید شده بود.

صادق میانگین تولید پیله تر ابریشم  را در استان ۴۲.۵ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: میانگین کشوری ۳۷.۵ است که استان در این خصوص از کشور بالاتر است.

وی اظهار داشت: بیشترین فعالیت حرفه نوغان‌داری به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha