۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85047803
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح جهش تولید در ۶۵ هزار هکتار از دیمزارهای خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت غلات، حبوبات و علوفه دامی در قالب طرح جهش تولید در ۶۵ هزار هکتار از دیمزارهای این استان اجرا شد.

به گزارش ایرنا، طرح ملی جهش تولید به منظور تولید غلات بیشتر در دیمزارهای کشور با حمایت ستاد اجرای فرمان امام(ره) از ۲ سال پیش در سطح محدود پنج استان کار را آغاز کرد و در سال زراعی گذشته اجرای این طرح در ۲۱ استان توسعه و در سطح ۴.۲ دهم میلیون هکتار کار خود را دنبال کرد.

محمد محمدزاده روز یکشنبه در همایش طرح جهش تولید در دیمزارهای شمالشرق کشور اظهار کرد: سهم خراسان شمالی در اجرای این طرح در مرحله اول ۵۰ هزار هکتار بود که ۱۵ هزار هکتار نیز به آن افزوده شد.

وی عنوان کرد: برنامه ابلاغی به خراسان شمالی کشت ۲۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو، سه هزار هکتار نخود، ۲ هزار هکتار عدس، پنج هزار هکتار دانه های روغنی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم استان است و باید این برنامه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ عملیاتی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بر اساس این طرح؛ حفظ بقایای گیاهی در سطح چهار هزار هکتار، کشت عمود بر جهت شیب در سطح چهار هزار هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح ۹ هزار هکتار و تبدیل آیش زرد به سبز در سطح هفت هزار هکتار از اراضی دیم خراسان شمالی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان خراسان شمالی در زمستان سال جاری با سرما زدگی بی سابقه و دمای هوای منفی ۲۰ درجه مواجه بودند که طبق برآورد ها به ۳۵ درصد اراضی استان خسارت وارد شد.

محمدزاده گفت: اینک باید تلاش کنیم تا با تغدیه گیاهی، مبارزه با علف های هرز و سایر اقدامات، خسارت سرمازدگی را جبران کنیم که در این راستا کلاس های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان برگزار می شود.

پرداخت ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای طرح جهش تولید

وی خاطرنشان کرد: در راستای کمک به کشاورزان در طرح جهش تولید بیش از ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است تا ادوات مورد نیاز برای کشت و کار در دیمزارها را تهیه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر این در سال جاری بیش از ۵۸ هزار تُن انواع کودهای شیمیایی به استان تخصیص داده شد که تاکنون ۵۵ هزار تُن بین کشاورزان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: در این زمینه ۵۵ تُن بذر، ۱۵۸ دستگاه ادوات کشاورزی برای زیر کشت قرار دادن دیمزارها در اختیار کشاورزان قرار گرفت. همایش "طرح جهش تولید در دیمزارهای شمالشرق کشور" امروز یکشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، تعدادی از مدیران استان های شمالشرق کشور، کارشناسان و کشاورزان در سالن فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است که شامل ۱۴۹ هزار و ۵۸۳ هکتار اراضی آبی و ۱۵۶ هزار و ۶۴۱ هکتار اراضی دیم است.

همچنین خراسان شمالی بیش از ۲۵۴ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از مجموع این میزان ۱۰۹ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی زراع آبی و ۱۴۴ هزار و ۵۵۶ هکتار اراضی دیم است.

سطح زمین های آیش آبی و دیم بخش کشاورزی استان نیز ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ هکتار است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله، ۸۵ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

همایش "طرح جهش تولید در دیمزارهای شمالشرق کشور" امروز یکشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، تعدادی از مدیران استان های شمالشرق کشور، کارشناسان و کشاورزان در سالن فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha