به گزارش ایرنا از جمعیت هلالاحمر، سردار سید تیمور حسینی در سمپوزیوم قرارگاه ملی کاهش حوادث ترافیکی در جمعیت هلال احمر و آغاز پویش «نوروز ۱۴۰۲ بدون حوادث ترافیکی» که امروز پنجشنبه به ابتکار جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار داشت: راه، وسیله نقلیه و راننده، سه عامل عمده تاثیرگذار در تصادفات جادهای هستند اما نمیتوان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا خطای انسانی پذیرفته شده است، ولی پذیرفتن راه بد و وسیله نقلیه ناایمن پذیرفته شدنی نیست، باید مثل دیگر کشورهای دنیا جاده خوب و خودروی ایمن، خطای انسانی را جبران کند.
وی ادامه داد: اگرچه بر اساس آمارها سهم خطای انسانی در تصادفات جادهای ۵۲ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و خودرو ۱۲ درصد است، اما در حوادث ترافیکی دو مفهوم موثر است. «وقوع» و «شدت». اگر براساس متغیر شدت به حوادث ترافیکی نگاه کنیم؛ سهم انسان کمتر از راه و خودرو میشود.
سردار حسینی تاکید کرد: راه خوب و خودروی ایمن هم در پیش از حادثه و هم در پساحادثه میتواند حافظ جان انسانها باشد و هم اینکه خسارتها را به حداقل برساند. در مورد خودرو، استحکام بدنه، ستونهای محکم، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و مواردی از این دست خسارتهای جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه کاهش میدهد.
وی با گلایه از وضعیت راهها و نقاط حادثه خیز گفت: راه هم در پیشگیری از حادثه و هم در هنگام وقوع حادثه نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد. طراحی راه و استانداردهای آن باید به گونهای باشد که اجازه وقوع تصادف ندهد و اگر هم تصادفی رخ داد، خسارتها به حداقل برسد.
سردار حسینی اعلام کرد: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ موفق شدیم آمار تلفات جادهای را از ۲۷ هزار به ۱۵ هزار نفر برسانیم. اما پس از آن این آمار صعودی شد.
وی به فرهنگ ترافیکی در بین مردم اشاره کرد و گفت: فرهنگ ترافیکی یک جزیره مستقل نیست، تا زمانی که رفتارهای اجتماعی در بسیاری از موارد اصلاح نشود، نمیتوان امید داشت که رفتارهای ترافیکی پرخطر مردم اصلاح شود.
کاهش تصادفات جادهای مستلزم همافزایی و مشارکت تنگاتنگ دستگاههای مسوول است
یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در این سمپوزیوم ملی گفت: کاهش تصادفات جادهای مستلزم همافزایی و مشارکت تنگاتنگ دستگاههای مسوول است. اگر یک چهارم بار مالی ناشی از خسارت تصادفات جادهای را به پیشگیری معطوف کنیم، حوادث ترافیکی بیش از ۵۰ درصد کاهش مییابد و تعداد فوتیها ۷۰ درصد کمتر میشود.
وی افزود: با توجه به پیشبینی افزایش سفرهای نوروزی در فروردین ۱۴۰۲ جمعیت هلال احمر آمادگی خود را برای اجرای طرح نوروزی افزایش داده و در کنار دیگر دستگاههای مسوول آماده است تا در دو بخش پیشگیری از حادثه و امدادرسانی به حادثه دیدگان از تمام توان نیروهای متخصص خود و ناوگان امدادی زمینی و هوایی استفاده کند.
سلیمانی با بیان اینکه باید بر ایمنسازی جادهها و خودروها بیش از هر موضوع دیگری اهتمام ورزیده شود، پیشنهاد داد: تدوین راهبرد ملی ایمنی و راههای کشور میتواند با تقسیمکار ملی در این زمینه شرایط مطلوبی را برای کاهش حوادث فراهم کند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ترافیکی گفت: در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی اطلاعرسانی و اقدامات فرهنگی خوب و قوی توانست آمار تصادفات جادهای را کاهش دهد. آن موفقیت نتیجه هم افزایی ۳۳ دستگاه مسوول در حوادث ترافیکی است که امیدواریم با تشکیل قرارگاه ملی کاهش تلفات حوادث ترافیکی و برگزاری این سمپوزیوم ها، نمودار تصادفات جادهای دوباره به خط نزولی برگردد.
سلیمانی افزود: در ماههای اخیر تمرینهای بازآموزی در رشتههای تخصصی نجات برای امدادگران برگزار شد. سامانههای متکی به فناوری به روزرسانی شده و هلال احمر ایران آماده آغاز طرح نوروزی و حضور پررنگ و منسجم در محورهای مواصلاتی کشور و ورودی شهرها است.