اصفهان- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان به همراه معاونان این اداره کل به مناسبت "هفته منابع طبیعی و درختکاری" از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز این استان بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، ابوطالب امینی مدیرکل، رضا خلیلی معاون برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت منابع، حسینعلی نریمانی معاون فنی، حسین یاری معاون آبخیزداری، عباس قاسمی مدیر روابط عمومی و نصرالله مرادی مسوول سمعی بصری این اداره کل در این بازدید حضور داشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، روز یکشنبه در جریان این بازدید گفت: ایرنا استان در چند سال اخیر نقش ویژه‌ای در انعکاس دستاوردها و فعالیت‌های این نهاد داشته است و مشارکت فراگیر این رسانه در سطوح پوشش اخبار استان بوضوح دیده می‌شود.

ابوطالب امینی افزود: در عرصه اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و فرهنگسازی نقش رسانه‌ها بویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت است و بخصوص در موضوع منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و عرصه‌ها بدون همکاری و همراهی مردم مُیسر نیست.

وی اضافه کرد: ۱۴ پروژه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال با اعتبار افزون بر ۲۵.۴ میلیارد تومان در ۹ شهرستان اصفهان، بُرخوار، نایین، کاشان، تیران و کرون، سمیرم، خور و بیابانک، اردستان و چادگان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به ایجاد ۴۸ اشتغال مستقیم در قالب این پروژه‌ها ادامه داد: نهالکاری، مراقبت و آبیاری، احداث بادشکن غیرزنده، مدیریت هرزآب، توسعه جنگل با بذر، زراعت چوب، عملیات بند سنگی ملاتی، گابیون(توری سنگی یا تورسنگ)، سرریز پخش سیلاب و سرریز سد خاکی در زُمره پروژه های امسال بوده است.

مدیر روابط عمومی این نهاد نیز به اجرای بیش از ۱۵ برنامه به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: نهضت مردمی درختکاری و امنیت زیستی، آبخیزداری و مدیریت جامع آبخیز، خانواده و مسوولیت اجتماعی، حفاظت و قانون و همیاران طبیعت از جمله محورهای برنامه‌های این هفته در سراسر استان بوده است.

عباس قاسمی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی، مردم و آموزه‌های دینی، آموزش، پژوهش و فن آوری، فرهنگ، هنر و رسانه و ایثار و شهادت، دیگر محورهای مرتبط با این هفته را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع معادل(۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان معادل (۳۲ درصد) دربرگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

۱۵ تا ۲۲ اسفند، "هفته منابع طبیعی و درختکاری" نامگذاری شده است.