پنج پروژه آبخیزداری در اصفهان به بهره‌برداری رسید

اصفهان- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از افتتاح پنج پروژه آبخیزداری در این استان به مناسبت آغاز «هفته منابع طبیعی و روز درختکاری» با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب امینی روز سه‌شنبه در مراسم روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری(۱۵ تا ۲۲ اسفند) افزود: این پروژه‌ها در شهرستان‌های اصفهان، خوانسار، سمیرم، فریدونشهر و کاشان قرار دارد.

وی ادامه داد: اجرای بندهای سنگ و سیمان حوزه آبخیز رحمت‌آبادِ خوانسار، بند سنگ‌ و سیمان حوزه آبخیز گنجگانِ سمیرم، بند سنگ و سیمان حوزه آبخیز سردابِ فریدونشهر و سرریزهای پخش‌سیلاب حوزه آبخیز آبخوانِ کاشان، پروژه‌های امسال را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به بارش‌ شدید در زمستان سال ۱۴۰۱ که سبب وقوع سیل در شهر بهارستان در جنوب اصفهان شد، تصریح کرد: بر همین اساس اجرای پخش سیلاب این منطقه را در دستور کار قرار دادیم که مهمترین پروژه این هفته نیز بود.

امینی افزود: سهم استان اصفهان در «طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت» تولید ۲۵ میلیون نهال و درخت در طول چهار سال است که امسال بالغ بر چهار میلیون اصله آن محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: کمبود اعتبارات و تخصیص غیرکامل آن، چالش اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری است که توجه بیشتر نهادهای کشوری را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از مهران نصیری از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی که چندی پیش در شهرستان برخوار در شمال اصفهان درگیری با سودجویان مجروح شده بود، تجلیل شد.

در پایان این آیین به مناسبت روز درختکاری در محوطه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نهال کاشته شد.

پنج پروژه آبخیزداری در اصفهان به بهره‌برداری رسید

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha