شهر ری - ایرنا - آئین تحویل سال نو ۱۴۰۲ با حضور خانوادگی زائران در مصلای امام علی (ع) بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم(ع) و ذکر ادعیه مخصوص یا محول الحول والاحوال و سلام بر سیدالشهدا برگزار شد. 

به گزارش ایرنا ، ویژه برنامه تحویل سال نو با تلاوت قرآن کریم آغاز و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تولیت آستان مقدس ادامه یافت.

حضرت عبدالعظیم حسنی (۱۷۳ - ۲۵۲ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. حضرت عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافت. حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد و زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.

در این مراسم حاج احمد زین العابدین فرد به قرائت فرازهایی از زیارتنامه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و دعای توسل پرداخت.

همچنین پخش تیزر صوتی تحویل سال و پیام مقام معظّم رهبری و ریاست محترم جمهوری نیز از دیگر برنامه های این مراسم باشکوه بود.

معاونت امور علمی فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سال جدید شمسی، مقدم عاشقان و ارادتمندان اهلبیت علیهم السّلام را به این ویژه برنامه گرامی می دارد.

به گزارش ایرنا، بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و امامزادگان مجاور از آغازین لحظات سال جدید طبق سنوات سال گذشته پذیرای صدها هزار میهمانان نوروزی از تهران و سراسر کشور خواهد بود.

حضور باشکوه مشتاقان آستان اهل بیت عصمت و طهارت که در قالب تورهای مسافرتی و یا به همراه خانواده های خود در ایام تعطیلات نوروزی به این آستان مقدس، مشرف می شوند، جلوه خاصی را به فضای ملکوتی حرم مطهر می بخشند.

همچنین تقارن ایام سال نو و ماه مبارک رمضان از هم اکنون و در آستانه سال نو فضای معنوی و شادمانیِ زائران و مجاوران حرم نورانی حضرت سیدالکریم علیه السلام را دو چندان کرده است.

بنا بر این گزارش، دفاتر خدمات زائر در این ایام به زائران حرم مطهر خدمات رفاهی ارائه کرده و موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام نیز در ساعت های مقرر و تعیین شده در این ایام پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

آثار شاخص این موزه نسخ، قرآن کریم خطی، نسخ کهن، نسخه خطی مجالس المـﺆمنین، کتیبه های خطی به خط نستعلیق مُذهّب، سَجع مهر عقیق چهار گوش، مهر های دیوانی آستان و همچنین صندوق مطهّر مرقد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است که به همراه ده ها اثر نفیس و قدیمی دیگر در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

مردم جنوب‌شرق تهران سال جدید را با عطر مزار شهدا تحویل کردند

مردم شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران با حضور در گلزارهای شهدا، سال جدید را با یاد و خاطره شهیدان و امید روزهای بهتر در سایه لطف و عنایت خداوند متعال تحویل کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت بامداد روز سه‌شنبه در حالی که از ساعت‌ها قبل از تحویل سال، در محل امامزادکان مدفون در این شهرستان‌ها و گلزارهای شهدا گرد هم آمده بودند، با قرائت دعا برای فرج حضرت ولیعصر(عج) دست به آسمان برده و برای تمامی مردم ایران اسلامی سالی سرشار از سلامتی، موفقیت و تندرستی از درگاه خداوند متعال خواستار شدند.

جمع زیادی از مردم ورامین با حضور در امامزاده طاهر و مطهر خیرآباد، گلزار شهدی حسین‌رضا(ع)، گلزار شهدای سیدفتح‌الله و شهدای گمنام ، سفره هفت سین خود را با یاد و خاطره شهدا پهن کرده و در کنار خانواده معظم شهدا و بر مزار شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم سال را تحویل کردند.
در شهرستان قرچک نیز بسیاری از مردم با حضور در مرقد مطهر امامزاده بی‌بی‌زبیده، امامزاده ابراهیم و گلزار شهدای گمنام مراسم تحویل سال نو را برگزار کردند.

در شهرستان مقدس پیشوا، مدفن امامزده جعفربن‌ موسی‌الکاظم (ع) فرزند بلافصل امام هفتم شعیان، جمع کثیری از زائران و مجاوران این امامزاده جلیل‌القدر، با قرائت زیارت عاشورا و دعای یا مُقلِبَ القُلوبِ وَ الاَبصار، سال جدید را به امید برپایی صلح و گشایش در کارها غاز کردند.

در شهرستان پاکدشت نیز مرقد شهدای ده امام، گلزار شهدای گمنام و امامزاده طالب پذیرای مردمی است که سال خود را معنویت عطر شهدا و به یاد ایثار و از خودگذشتگی آنان آغاز کردند.

شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری پایتخت واقع شده‌اند.