تهران- ایرنا - استاد اقتصاد دانشگه سائوپائولو با اشاره به اقدام برزیل و چین در کنار گذاشتن دلار از معاملات بین خود، این اقدام را گامی مهم دانست و گفت: گذار برزیل و چین به استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه پیامدهای جدی برای آمریکای لاتین به همراه خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، بانک‌های مرکزی برزیل و چین با ایجاد یک مرکز تسویه حساب فرامرزی (مرکز تسویه حساب منظور مکانی است که در آن نرخ های مرجع برای ارز مورد نظر درج شده و پرداخت های بین بانکی به این ارز در آنجا تسویه می شود.) در معاملات خود موافقت کردند.

پدرو کاستا جونیور استاد دانشگاه سائوپائولو در این خصوص به تاس گفت: گذار برزیل و چین به استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه پیامدهای جدی برای آمریکای لاتین خواهد داشت.

به نوشته این رسانه، چین نخستین بار نیست که دلار را از معاملات خود حذف می کند و این کشور در حال حاضر با ۲۵ کشور از جمله با آرژانتین از طریق یوان (واحد پول چین) تجارت می کند. اما این امر در مورد برزیل فرق دارد، زیرا اقتصاد اصلی منطقه لاتین بشمار می رود.

به گفته کاستا جونیور، برزیل حدود نیمی از قلمرو و جمعیت آمریکای لاتین و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل می دهد. وی افزود: سایر کشورهای آمریکای لاتین پس از مدت کوتاهی دنباله رو برزیل خواهند شد.

رنو ژیرار کارشناس فرانسوی مسائل ژئوپلیتیک نیز در این خصوص ضمن اینکه دلارزدایی از معاملات جهانی را غیرقابل اجتناب دانست، افزود: مسدود کردن دارایی‌های دلاری بانک روسیه در بحبوحه آغاز جنگ در اوکراین، گام بعدی غرب در تبدیل دلار به سلاح بود.

وی در سرمقاله ای برای روزنامه پرشمارگان "لو فیگارو" نوشت: کنار گذاشتن دلار در روابط اقتصادی جهانی یک فرآیند برگشت ناپذیر است که به ویژه با استفاده از آن به عنوان ابزار فشار برای سایر کشورها قابل توجیه است.

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: آمریکا با تبدیل واحد پولی خود به ابزار فشار سیاسی بر سایر کشورها، ناخواسته حرکتی جهانی برای سرنگونی دلار را آغاز کرده است. ژیرار خاطرنشان کرد: حذف دلار از معاملات جهانی به یکباره اتفاق نمی افتد، اما روند آغاز شده برای کنار گذاشتن آن غیرقابل اجتناب و برگشت ناپذیر خواهد بود.

این تحلیلگر افزود: کشورهای عضو بریکس (بریل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک ارز مشترک با هدف تامین مالی تجارت میان خود هستند. چین از جمله کشورهای پیشرو در این امر است که سامانه پرداخت الکترونیکی بین بانکی خود را توسعه داده است.