بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عوامل انسانی مهمترین علت افزایش تصادفات در استان بوده و سرعت بالا، خستگی و خواب‌آلودگی در جاده‌ها از عوامل اصلی بروز این حوادث است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: این در حالی است که دولت برای استانداردسازی جاده‌ها و معابر شهری نهایت تلاش خود را به کار گرفته و افتتاح باندهای دوم راه در خراسان جنوبی نیز رشد خوبی داشته است.

وی گفت: نوروز امسال در جاده‌ها همه توان دستگاه‌های اجرایی برای کنترل تصادفات به کار گرفته شد با این وجود آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در استان افزایش یافت.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: همه جاده‌های استان که به بهره‌برداری می‌رسد حداقل استاندارد رانندگی را دارند اما باید مقررات رانندگی و سرعت مجاز هم از سوی رانندگان رعایت شود تا شاهد کنترل تصادفات باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تصادفات در محورهای استان مربوط به رانندگان غیر بومی است افزود: محدودیت سرعت در استان‌های همجوار اعمال می‌شود اما چون در محورهای خراسان جنوبی اجرا نمی‌شود راننده با شتاب بیشتر عقب‌ماندگی زمان سفر خود را جبران می‌کند لذا تصادفات تلخی رخ می‌دهد.

عباس‌زاده با اشاره به کویری بودن راه‌ها و فاصله طولانی بین شهرهای استان، ایجاد استراحتگاه در جاده‌ها را ضروری دانست و گفت: افزایش چند برابری تصادفات باید منجر به رفع ضعف‌ها در حوزه زیرساختی شود تا برای سال‌های آینده بتوان ایمن‌سازی مطلوبی برای تردد در محورهای درون و برون شهری ایجاد کرد.

وی بیان کرد: ترانزیت‌های ملی از مسیر دیهوک - راور انجام می‌شود لذا این محور بین استانی نیازمند توجه ویژه در زمینه ارتقا و احداث باند دوم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسن جنوبی درباره تصادفات درون شهری اظهار داشت: تعداد فوتی تصادفات درون شهری استان بسیار بالاست و باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش این آمار تا پایان سال جاری باشیم.

وی گفت: رفتار ترافیکی مردم باید به شکلی کنترل شود تا بتوان آمار فوتی تصادفات را کاهش داد و روش‌های بازدارنده باید تقویت شود که در این زمینه نیازمند همکاری رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی هستیم.

عباس‌زاده از دستگاه‌های متولی خواست، برنامه ویژه کاهش تلفات رانندگی در شهر بیرجند با فوریت تهیه و در جلسه بعدی شورای هماهنگی ترافیک استان ارایه شود.

وی افزود: درخصوص تصادفات درون شهری نیز شهرداری‌ها توانمندی لازم را ندارند اما طرح جامع کاهش تصادفات در دست تدوین است که با محوریت شهر بیرجند انجام خواهد شد تا قابلیت تعمیم به سایر شهرها را داشته باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح جامع کاهش تصادفات موجب ارتقای شرایط عبور و مرور درون شهری می‌شود که ابتدا باید آن را در مرکز استان پیاده‌سازی کنیم.

وی بیان کرد: ضوابط برپایی ایستگاه‌های صلواتی باید مجدد در شورای هماهنگی ترافیک استان بررسی و تصویب شود تا بتوان از بروز مشکلات ترافیکی در سطح شهر پیشگیری کرد.

عباس‌زاده بر ارایه راهکارهای عملیاتی برای کاهش حوادث و تلفات رانندگی در استان تاکید کرد و افزود: بروز ناهنجاری رانندگی در سطح شهر و آسیب‌های ناشی از آن مهمترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اجرای ۱۳۰ کیلومتر خط کشی معابر در بیرجند

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهردار بیرجند نیز در این نشست با اشاره به اجرای ۱۳۰ کیلومتر خط کشی معابر در سال گذشته گفت: تلاش شده این کار در معابر حادثه‌خیز انجام شود که بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

مهدی حدیدی‌نژاد افزود: بیش از ۴۵۰ میلیون تومان قرارداد برای تعمیر و نگهداری چراغ‌های چشمک زن با پیمانکار منعقد شده و اصلاح هندسی معابر هم در نقاط حادثه‌خیز انجام شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰۰ هزار متر مربع در ۲ سال گذشته آسفالت معابر در شهر بیرجند انجام شده است.

معاون شهردار بیرجند با اشاره به اجرای سرعتکاه و گذرگاه برجسته عابر پیاده در هشت خیابان بیرجند اظهار امیدواری کرد که این اقدامات در کاهش تصادفات مرکز استان اثرگذار باشد.

وی گفت: اصلاح روشنایی و اجرای آیلند اقدام دیگری در راستای مدیریت تصادفات بوده که برای برخی معابر هنوز در دست انجام است.

حدیدی‌نژاد با اشاره به خرید سه دستگاه اتوبوس درون شهری در سال گذشته عنوان کرد: تعدادی دیگر هم خریداری و به زودی وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شود.

وی گفت: پارک ترافیک در بوستان صیاد پیش‌بینی شده که در پارک توحید هم اجرا خواهد شد و در فرهنگ‌سازی برای نسل آینده اثرات مثبتی دارد.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهردار بیرجند با اشاره به هزینه‌کرد ۲ میلیارد تومانی برای خرید تابلوهای هدایت مسیر در شهر افزود: همچنین پیام‌های ترافیکی به طور مستمر برای شهروندان ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: تامین پارکینگ در مناطق مسکونی از الزامات قانونی است و باید شهروندان و دستگاه‌های اجرایی به آن تمکین کنند.

حدیدی‌نژاد یکی از مشکلات اساسی در مرکز استان را تردد خودروهای شوتی عنوان کرد و گفت: اکثر این خودروها پلاک ندارند و با وضع بسیار خطرناک در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی درباره حل معضلات ترافیکی مهرشهر گفت: این منطقه نیازمند بازگشایی معبر جدید است که باید شورای ترافیک به این موضوع ورود پیدا کند.

معاون شهردار بیرجند با اشاره به فعال بودن سه دوربین کنترل ترافیک در سطح شهر ادامه داد: نیازمند نصب دوربین‌های بیشتری هستیم که اعتبارات کلان را می‌طلبد.

همچنین در این نشست مقرر شد تمامی فرمانداران برای مراسم عمومی که در شهرستان برنامه‌ریزی می‌کنند نماینده‌ای از پلیس راهور برای تدابیر ترافیکی دعوت شود.