خیرالله خادمی شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: از این تعداد، چهار پروژه به طول ۴۰۳ کیلومتر مسیر ریلی بوده که پیشرفت فیزیکی بیشتر این پروژه ها بیش از ۷۵ درصد و بعضی از آنها حدود ۹۷ درصد و رو به تکمیل است.
وی با اشاره به هدفگذاری برای تحویل چهار پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲، گفت: این چهار پروژه بزرگ شامل مسیر بستان آباد- تبریز، رشت - کاسپین، همدان - سنندج و میانه به استان اردبیل است.
خادمی با تشریح هریک از این پروژه های ریلی و مزایای آنها، گفت: یکی از این کلان پروژه ها، مسیر بستان آباد به تبریز است که آذربایجان شرقی و شهر تبریز را از این شبکه میان بُر ریلی جدید به شبکه ریلی کشور متصل می کند و تحولی در بخش حمل و نقل مسافری از آذربایجان شرقی به سمت مرکز کشور محسوب می شود.
وی، پروژه ریلی رشت- کاسپین را به عنوان طرح اتصال گذرگاه شمال - جنوب از خلیج فارس و دریای عمان به سمت دریای خزر، دومین پروژه برای بهره برداری طی سال جاری عنوان و تصریح کرد: پروژه ریلی رشت- کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با روند بسیار خوبی در حال انجام است و می توانیم ارتباط دریا به دریا را به صورت ریلی در سرزمین خودمان داشته باشیم.
خادمی، پروژه ریلی همدان به سنندج را سومین پروژه هدفگذاری امسال برای تکمیل ذکر کرد و گفت: با تکمیل و بهره برداری از این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر، استان کردستان به شبکه ریلی وصل می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور چهارمین پروژه ریلی برنامه ریزی شده کشور برای تکمیل و بهره برداری در سال جاری را پروژه ریلی میانه به استان اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر ذکر کرد و اظهار داشت: این پروژه یکی از دشوارترین پروژه های راهسازی و ریلسازی کشور است که نزدیک به ۴۰ کیلومتر آن تونل و پل است که ۳۵ کیلومتر آن از مسیرهای کوهستانی سخت عبور کرده است.
وی گفت: این طرح، از سخت ترین پروژه هایی است که در حال اتمام بوده و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن هم اینک در حد ۹۰ درصد است و امسال آن را تحویل خواهیم داد.
پنج پروژه بزرگ آزادراهی به طول ۲۹۳ کیلومتر امسال در کشور به بهره برداری می رسد
وی همچنین به هدفگذاری پنج پروژه آزادراهی برای تکمیل و بهره برداری در سال جاری اشاره و تصریح کرد: یکی از این مسیرهای آزادراهی، آزادراه شیراز به اصفهان و طولانیترین آزادراه در حال احداث در کشور به طول ۲۱۲ کیلومتر است که با افتتاح آن، تحولی برای انتقال بار و مسافر به مراکز استان های جنوبی شامل استان های فارس، هرمزگان و بوشهر به سمت مرکز کشور به وجود می آید.
خادمی ادامه داد: با بهره برداری از آزادراه شیراز به اصفهان، زمان سفر و فاصله بین اصفهان و شیراز ۲ تا ۲.۵ ساعت کمتر می شود و تکمیل و بهره برداری از این ابرپروژه راهسازی در سال جاری، اقدام بزرگی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دومین پروژه آزادراهی هدفگذاری شده برای بهره برداری در سال جاری را آزادراه تهران - شمال ذکر کرد و گفت: محدوده منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال در مسیر رفت امسال به بهره برداری می رسد که اجرای این پروژه هم بسیار دشوار است چون ۸۵ درصد از این ۲۲ کیلومتر تونل و پل بوده که هم اینک احداث شده است و امیدواریم طی سه ماهه اول بتوانیم این آزادراه را بهره برداری کنیم.
وی، پروژه هشت و نیم کیلومتری باقی مانده آزادراه رشت- قزوین و گلوگاهی در محدوده منجیل را دیگر مسیر آزادراهی هدفگذاری شده برای بهره برداری در سال جاری عنوان و تصریح کرد: ۸۵ درصد این پروژه نیز تونل و پل است که در محدوده دشوار باقی مانده، بخشی از مسیر از مناطق مسکونی و بخشی هم از رودخانه منجیل عبور می کند و این پروژه هم در حال انجام است.
خادمی ادامه داد: پروژه آزادراه تبریز به پرند، چهارمین پروژه آزادراهی در حال تکمیل برای سال جاری است که بخشی از آن امسال آماده خواهد شد و یک بخش دیگر هم پروژه آزادراه هشترود به سمت مراغه است که بخشی از آن نیز به زودی آماده خواهد شد.
وی طول آزادراه هایی را که امسال بهره برداری می شود ۲۹۳ کیلومتر ذکر و بیان کرد: با بهره برداری از این مسیرهای ریلی و آزادراهی کشور، در اجرای پروژه آزادراه سه برابر متوسط سالانه و در ریل هم ۲ برابر متوسط سالانه کار انجام و تحویل می شود.
خادمی همچنین به مسیرهای اصلی و بزرگراهی هدفگذاری شده برای تکمیل در سال جاری اشاره و اظهار کرد: در مسیرهای اصلی احداث راه، 2 مسیر جدید، کهگیلویه و بویر احمد را از مسیر کوتاهی به خوزستان وصل می کند که هم از زاگرس عبور کرده و دارای پل های طولانی است و هم محدوده دهدشت و نزدیک ۴۰۰ روستای اطرافش را از بن بست خارج می کند.
این مسوول گفت: در عین حال این مسیر، راه جدیدی است که یاسوج را از دهدشت به بهبهان و از مرکز کشور از طریق کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان و بندر امام متصل می کند.
وی ادامه داد: مسیر دیگر، قزوین به سمت الموت است که مسیر جدیدی برای الموت احداث شده که هدف از اجرای این پروژه مسیر قزوین به سمت الموت و از الموت به سمت تنکابن و مسیر جدیدی به شمال کشور است.
این مسوول گفت: قسمت اول این مسیر که حدفاصل بین قزوین به الموت است تکمیل آن به طول ۶۳ کیلومتر برنامه ریزی شده است.
خادمی تصریح کرد: گذرگاه بزرگراهی جنوب، غرب و شرق هم از طرح های مصوبی است که در برنامه کاری ما قرار دارد که در جنوب از شلمچه تا چابهار و گذرگاه غرب از بندر امام تا بازرگان و شرق از چابهار به مشهد مقدس می رود و برای هریک از این طرح ها یکصد کیلومتر مسیر بزرگراهی تحویل داده خواهد شد که با حضور رئیس جمهور بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در کنار این پروژه ها هدفگذاری کرده ایم که حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی را با اولویت رفع گلوگاه ها در مسیرهای طولانی در استان های مختلف برای سال جاری تحویل دهیم که با تامین اعتبار به موقع برای آنها این اهداف محقق می شود.