تهران–ایرنا–مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: روز جهانی قدس، مناسبت مهمی است که موضوع قدس و فلسطین را به صحنه و کانون توجه جهان بازگرداند و جمهوری اسلامی ایران برغم همه فشارها و تحریم‌ها در کنار فلسطین ایستاد و اکنون نشانه‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی بوضوح نمایان شده است.

«داوود شهاب» امروز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا اضافه کرد: انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) تبلور روح انقلاب اسلامی بود که با موضوع قدس آغاز شد و به آزادسازی قدس نیز ختم خواهد شد.

وی افزود: امام خمینی(ره) اهمیت اتحاد مسلمانان سراسر جهان را درک کردند و توانستند با این نامگذاری، موضع و دیدگاه همه مسلمانان را متحد کنند و شعائر دینی آن ها را به اصلی ترین و محوری ترین موضوع سیاسی آن ها پیوند دهند.

شهاب بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران حتی پس از ارتحال امام خمینی (ره) نیز همین مسیر را ادامه داد و مقامات جمهوری اسلامی و در راس آن ها حضرت امام خامنه ای نیز این ارث گرانبها را حفظ کردند و در این مسیر، سختی های بسیاری متحمل شدند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی برغم همه فشارها، تحریم و جنگ تحمیلی در کنار فلسطین ایستاد و مردم آن هرساله بر این اصل تغییر ناپذیر تاکید و با فلسطین تجدید پیمان می کنند.

عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: ملت ایران در راه قدس و فلسطین فداکاری های بسیاری از خود نشان داده و بهترین مردان خود را در این راه فدا کرده است، باید از فرمانده بزرگ، سردار شهید قاسم سلیمانی یاد کنیم که در طول حیات مبارک خود، با امید به آزادی فلسطین تلاش کرد، نقش مهمی در تاسیس محور مقاومت داشت و هدف اصلی این محور را آزادی قدس قرار داد.

شهاب اضافه کرد: کشورهای عربی و اسلامی مسئولیت سنگینی در قبال قدس و فلسطین دارند، زیرا مسجدالاقصی جزئی از عقیده مسلمانان است و خداوند در قرآن کریم در سوره «إسرا» بر آن تاکید کرده است.

به گفته وی، آیه نخست سوره إسراء که می فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» نشان می دهد که مسجدالاقصی یک حق خالص برای مسلمانان و مکانی است که با مسجدالحرام ارتباطی الهی دارد.

آزاد کردن مسجدالاقصی فقط وظیفه ملت فلسطین نیست

شهاب گفت: این ارتباط الهی، تکلیف شرعی را در قبال مسجدالاقصی بر مسلمانان واجب می سازد و این مسئولیت فراتر از مرزهای سیاسی و جغرافیایی میان کشورهاست و بر این اساس، مرزهای ساختگی نباید مانعی در انجام تکلیف شرعی باشد.

وی افزود: دفاع و آزادسازی مسجدالاقصی فقط وظیفه ملت فلسطین نیست و تلاش در این راه، یک تکلیف و واجب عینی برای همه مسلمانان است.

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: این اصلی است که همه فقهای امت اسلامی بر آن تاکید می کنند، پس دولت ها و ملت ها وظیفه ای فراتر از موضع گیری دارند و باید با اقدامات عملی و جدی و برنامه ریزی برای عمل به این تکلیف شرعی تلاش کنند، تا زمانی که فلسطین آزاد نشده باشد، امت اسلامی به وظیفه خود عمل نکرده است.

شهاب با بیان اینکه باید میان موضع ملت ها و دولت ها تفاوت قائل شد، افزود: برخی از رژیم ها و حکومت ها به نظام استکبار جهانی به رهبری آمریکا که بزرگترین حامی رژیم موقت صهیونیستی است، پیوسته و از فلسطین فاصله گرفته اند.

وی اضافه کرد: این یک قاعده مشهور است که هرچه رژیم ها و حکومت ها به آمریکا و غرب نزدیک شوند، از فلسطین فاصله می گیرند.

برخی سخنگوی رژیم صهیونیستی شدند

به گفته شهاب، در تجاوزهای اخیر به مسجدالاقصی و نمازگزاران، موضع گیری های عجیبی را از طرف برخی از رژیم ها شاهد بودیم، آنها سخنگوی رژیم صهیونیستی شده بودند و برخی دیگر با تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی موافقت و همراهی کردند.

عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین گفت: برخی از درخواست ها از سوی طرف های سیاسی در واقع سرپوشی برای پیشبرد تلاش های اشغالگران به منظور جلوگیری از اعتکاف در مسجدالاقصی است.

وی افزود: موضع گیری هایی که با تصمیم و اقدامات شجاعانه برای توقف عادی سازی و اخراج سفیران رژیم صهیونیستی از پایتخت های عربی و اسلامی همراه نباشد، ارزشی ندارد و نباید آن را جدی گرفت.

شهاب ادامه داد: موضع و خواست ملت ها کاملا با مواضع رژیم ها متفاوت است، آن ها از اقدامات و رویکرد حکومت های خود که گاهی هم برخلاف خواست آن ها برسر کار آمده اند، راضی نیستند.

وی اضافه کرد: ملت ها با برقراری و یا عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی مخالف هستند و در این بیانیه ها که از سوی حکومت ها به منظور محکوم کردن اقدامات اشغالگران صادر می شود، چیز راضی کننده ای نمی یابند.

نشانه های فروپاشی اسراییل مشهود است

وی تاکید کرد: ملت ها نقش مهمی در روند آزادسازی فلسطین دارند و ما همواره بر ملت ها به خاطر قدرتی که در تغییر و سرپیچی از پیروی از آمریکا و غرب دارند، امید بسته ایم.

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: معتقدیم که اگر زمام امور به دست ملت ها باشد و تغییر مورد نظر آن ها صورت بگیرد، این نیرویی برای آغازی پرشتاب به سوی آزادسازی فلسطین خواهد بود.

شهاب گفت: در حال حرکت در مسیر صحیح برای آزادسازی قدس هستیم و از شواهد امیدبخش در این مسیر، نشانه های فروپاشی داخلی رژیم موقت صهیونیستی و تنگنا و بحران داخلی شدیدی است که روز به روز عمیق تر می شود.

وی افزود: این بحران نشانه پوشالی بودن بنیه گروهی، نژادپرستی و درگیری و شکاف میان جریان های دینی، سیاسی و اختلاف میان صهیونیست های جمع شده در سرزمین فلسطین است.

شهاب با بیان اینکه توسعه و پیشرفت مقاومت، موفقیت و پیروزی های آن در رویارویی با رژیم صهیونیستی نیز از عوامل بشارت آفرین درباره پایان و نابودی این رژیم است، گفت: همه این امور نباید ما را وادار به انتظار و امید بستن به تحولات سیاسی کند، بلکه باید با تمام توان و اراده به مبارزه ادامه دهیم.

فرهنگ مقاومت در وجدان ملتهای اسلامی ریشه دوانیده است

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: دشمن امید بسته بود که نسل های جوان فلسطین، اشغالگری و آوارگی را فراموش کنند و فکر می کرد که نسل های اول می میرند و نسل های جوان فراموش می کنند،بر این اساس برنامه های مختلفی را بر مبنای همزیستی و عادی سازی و کنار آمدن با اشغالگری طراحی کرده بود.

شهاب ادامه داد: ملت فلسطین در نبرد اندیشه و تبیین پیروز شد و امروز موضوع فلسطین در وجدان بیدار ملت ها از همیشه زنده تر و فرهنگ مقاومت در وجدان ملی و دینی ملت های اسلامی ریشه دوانده است.

وی اضافه کرد: مقاومت شعله ای است که خاموش نمی شود و آثار آن از بین نمی رود، هرچند که حنجره های باطل خواستار نابودی آن باشند.

شهاب ادامه داد: امروز بهترین نشانه قدرت جریان مقاومت، مقبولیت رهبران آن در میان ملت های عربی و اسلامی است.

به گفته مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مقاومت فلسطین به خاطر نبردها و جنگ های مختلف و متوالی، تجربیات و امکانات خوبی کسب و فراهم کرده و توانسته سطح عملیات خود را ارتقا دهد.

وی اضافه کرد: مقاومت در کنار این تجربیات توانسته از پشتیبانی و حمایت های محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این پشتیبانی، تاثیر زیادی در همه زمینه ها داشته است.

شهاب افزود: امروز مقاومت فلسطین آماده تر و مجهزتر از هرزمان دیگری است و از رویارویی نظامی هراسی ندارد، بلکه این دشمن صهیونیستی است که از ورود به درگیری در چند جبهه پرهیز می کند.

برچسب‌ها