بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: محل ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان و زنان مرکز استان در راستای فراهم کردن زیرساخت های درمانی طرح جوانی جمعیت باید سریعا توسط شورای شهر بجنورد جانمایی شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز سه شنبه در ستاد استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خراسان شمالی اظهار کرد: اجرای طرح جوانی جمعیت در استان نیازمند برخی زیرساخت ها است که باید شورای شهر بجنورد در این راستا با بررسی قانونی تمامی مکان ها برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان و زنان، بهترین محل را انتخاب کند.

وی افزود: در تعیین محل این مرکز درمانی هم باید تسهیل در دسترسی شهروندان به بیمارستان و هم باید در حوزه پدافند غیرعامل پراکندگی مراکز درمانی سطح شهر را در نظر داشته باشند.

حسین نژاد تصریح کرد: ساخت این مرکز درمانی بی تردید نقش موثری در جوانی جمعیت و رفاه مادران خواهد داشت بنابراین شهردار و شورای شهر بجنورد باید سریعا محل مناسبی را برای ساخت آن مشخص کند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به تبلیغات منفی در حوزه فرزندآوری، گفت: کاهش باروری در کشور به سیاست های تبلیغی گذشته تحت عنوان شعار "فرزند کمتر و زندگی بهتر" بر می گردد و متاسفانه این شعار با گذشت سال ها تبدیل به باوری در بین جامعه شده است.

وی افزود: این باور غلط اصلاح نمی شود مگر با اقدامات فرهنگی گسترده و هدفمندی که هم افزایی و تلاش همه دستگاه های اطلاع رسانی می طلبد.

نظارت فرمانداران بر پرداخت وام های فرزندآوری

حسین نژاد با اشاره به سهل انگاری برخی بانک ها در پرداخت وام فرزندآوری گفت: فرمانداران باید بر چگونگی پرداخت این وام در شهرستان ها نظارت کنند و در صورت مشاهده کم کاری برخی از این بانک ها مورد را گزارش دهند.

وی گفت: پرداخت نکردن وام فرزندآوری توسط برخی بانک های خصوصی هیچ توجیهی ندارد و باید با آن برخورد شود.

ضرورت ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان و زنان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: مراکز درمانی این استان جوابگوی حوزه درمان ناباروری و زنان و کودکان نیست بنابراین از فرصت به دست آمده برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان و زنان باید استفاده کنیم.

دکتر جواد شاهین فر افزود: اعتبار اولیه برای ساخت این بیمارستان تخصیص یافته است و باید دستگاه های اجرایی در جانمایی و ساخت این مرکز درمانی همکاری داشته باشند.

وی یادآور شد: برای ساخت این بیمارستان ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و جدای از کمک درمانی در حوزه زنان و زایمان موجب اشتغالزایی در استان خواهد شد.

شاهین فر تاکید کرد: در جانمایی این بیمارستان باید شورای شهر، نزدیکی به شهر را مدنظر قرار دهند و نباید تجربه ساخت بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) در خارج از شهر را تکرار شود.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خراسان شمالی در میزان ناباروری جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

این استان دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون ۶ هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارند.