زنجان - ایرنا - رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: هزار و ۷۰۶ تن اضافه بار کالا در راه‌های استان طی سال گذشته شناسایی شد که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۶ درصد افزایش دارد.

اعظم محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت بیشترین اضافه تناژ بار در پاسگاه ماهنشان به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: گشت های بازرسی تخلفات اضافه تناژ به دقت جابه جایی کالا توسط ناوگان باری استان را رصد می کنند چون تردد کامیون‌های حامل اضافه بار موجب تخریب راه‌ها و ابنیه فنی می‌شود.

این مسوول، به فعال بودن سیستم های توزین در حال حرکت هوشمند و ۹ باسکول ثابت در پلیس راه های استان اشاره کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در قالب گشت های کنترل و نظارت سیار بر تردد ناوگان حمل و نقل با استفاده از ۱۶ باسکول نظارت می کند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری یکی از مهمترین عوامل تشدید تخریب در راه های استان را حمل اضافه بار عنوان کرد و گفت: طبق قانون در صورت مشاهده تخلف، خسارت وارد شده به راه از ناوگان متخلف دریافت و مراتب در کمیسیون رسیدگی به تخلفات بررسی می شود.

وی اظهار داشت: در این راستا طرح کنترل بار و اعمال محدودیت تردد برای کامیون های با بار غیرمجاز با هدف پیشگیری از ادامه تخریب سطح آسفالت و زیرسازی راه‌ها اجرا می‌شود.

این مسوول ادامه داد: در اجرای این طرح، کامیون های حامل بار با استفاده از باسکول راه اندازی شده در پاسگاه‌های پلیس راه کنترل می‌شود.

به گفته رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، در چند سال گذشته به علت تردد وسایط نقلیه حامل بار اضافی و غیرمجاز که بیشتر سنگ‌های معدنی یا خاک بارگیری شده از معادن ماهنشان است، آسفالت و زیرسازی محورهای ارتباطی این شهرستان بیشتر دستخوش تخریب قرار گرفته که نتایج آن، خسارت های بسیار سنگین مالی به راهداری استان است.

محمدی خاطر نشان کرد: برای ترمیم و بهسازی یک کیلومتر از راه های تخریب شده، اعتبار بسیار بالایی نیاز است که قبض جریمه های صادره پاسخگوی این خسارتها نیست.