تبریز - ایرنا - شهردار تبریز در جلسه امروز شورای شهر لایحه ایجاد کارخانه نواوری را به صورت یک فوریت به شورای اسلامی این شهر ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، یعقوب هوشیار، روز یکشنبه در یکصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی این شهر با اشاره به امضای تفاهم نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری این شهر بین شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شهریور سال گذشته، گفت: راه اندازی این کارخانه مانع از جریان مهاجرت نخبگان این شهر می‌شود.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه امضا شده، مقرر بود کارخانه نوآوری به طور مشترک از سوی شهرداری و معاونت فناوری رییس جمهور پیگیری و راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تصویب طرح یک فوریتی این کارخانه در شورای شهر، عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، اظهار کرد: تبریز دارای جوانان مستعدی بوده و تعدادی از نفرات برتر علمی کشور از این شهر هستند و اشتغال این افراد از دغدغه های مسوولان است.

شهردار تبریز گفت: اگر دولت بخواهد برای ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند باید ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کند در حالی که با راه اندازی کارخانه‌ نوآوری و فناوری این تعداد اشتغال تنها با ۱۰۰ میلیارد تومان محقق می شود.

هوشیار، با بیان اینکه برای راه اندازی کارخانه نوآوری، هشت سوله در پارک باغشمال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این کارخانه باید نزدیک به دانشگاه باشد تا مانع از قطع ارتباط دانش آموختگان دانشگاهی به خصوص بعد از مقطع دکترا با دانشگاه شود و این مکان به علت نزدیکی به مرکز شهر و دانشگاه می‌تواند ارتباط موثر دانش آموختگان با دانشگاه را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه این سوله ها برای این حوزه کم و ناچیز بوده و باید به فکر ایجاد فضاهای جدید بود، یادآور شد: تلاش می شود پارکینگی با ظرفیت یک هزار دستگاه در این محدوده ایجاد و مشکل ترافیک این منطقه نیز حل شود.

شهردار تبریز گفت: این شهر در حوزه صنایع فناورانه با شهری مانند اصفهان گاهی پنج برابر فاصله دارد و با احداث این کارخانه در تبریز سرانه شهری از نظر بهره‌مندی مردم از حوزه آی تی افزایش می‌یابد.

هوشیار، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران پهنه‌ای برای این کار تعیین و عوارض ساختمان‌های فناورانه را رایگان کرده است و در شهرداری تبریز نیز این طرح مطالعه و بررسی می شود.

مهرداد امامی، رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی

ضرورت بسترسازی برای دسترسی جوانان خلاق به مراکز رشد

رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه تبریز دارای جوانان خلاقی است، گفت: این جوانان به کارخانه‌های فناوری و مراکز رشد دسترسی ندارند و باید در فضای شهری برای دسترسی این افراد به مراکز مذکور بسترسازی شود.

مهرداد امامی، افزود: برای تحقق این کار علاوه بر شهرداری باید سایر دستگاه های مرتبط نیز پای کار بیایند و در این راستا با تدبیر استاندار آذربایجان‌شرقی، هم‌افزایی بین بخشی بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری ایجاد شده است.

سعید جعفری راد، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

کارخانه نوآوری تبریز جزو کارخانه های برتر منطقه در این حوزه خواهد شد

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت راه اندازی کارخانه نوآوری در تبریز، گفت: در صورت راه اندازی کارخانه مذکور، این کارخانه جزو کارخانه های برتر منطقه در حوزه نوآوری خواهد شد.

سعید جعفری راد، افزود: با اختصاص هشت سوله مورد نظر در پارک باغشمال تبریز به حوزه صنایع نرم و هویت‌ساز و تلفیق هنرهای ایرانی اسلامی با عنصر فناورانه، می توان هم برای جوانان سودآوری ایجاد و هم در این زمینه فرهنگ سازی کرد.

عبدالرضا فلاح، مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی

۹۰۰ شرکت نوآوری در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت ایجاد فضای فیزیکی برای سه هزار شرکت دانش بنیان در سطح استان، گفت: در زمان کنونی ۹۰۰ شرکت نوآوری در این استان وجود دارد که ۲۸۰ مورد آن ها مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عبدالرضا فلاح، با بیان اینکه تبریز رتبه سوم دانش‌بنیان و فناوری در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۹ کارخانه نوآوری در سطح کشور فعال بوده و چهار کارخانه نیز در دست ساخت است.

وی با اظهار امیدواری برای راه اندازی کارخانه نوآوری در تبریز با مشارکت شهرداری، یادآور شد: کارخانه نوآوری در شهرها رویکردی جدید در حوزه توسعه شهری و فناوری فراهم می کند و هدف آن ایجاد طرح‌هایی مبتنی بر خلاقیت نوآوری و با حداقل سرمایه‌گذاری در بافت‌های قدیمی ارگانیک و موجود و راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه در شهر است.

به گزارش ایرنا، در این جلسه اقدامات انجام شده در رابطه با راه اندازی کارخانه نوآوری شهرداری تبریز ارایه و مورد بررسی قرار گرفت و لایحه شهرداری مبنی بر مشارکت در ایجاد و راه‌اندازی کارخانه نوآوری در هشت سوله پارک باغشمال به صورت یک فوریت به شورای اسلامی این شهر ارایه و یک فوریت لایحه به تصویب رسید و به کمیسیون‌های فناوری و حقوقی ارجاع داده شد.