به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از معضلات اصلی شرکت های دانش بنیان و ایده پردازان که محصولی را تولید اولیه کرده اند، عدم برخورداری از توان و تجربیات لازم به منظور راه اندازی خط تولید، رساندن محصول به بازار و در ادامه تبدیل ایده نوآورانه خود به ثروت است.
هرچند در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی معاونتی تحت عنوان تجاری سازی برای رفع این مشکل دانش بنیان ها تعریف و در طول سال های گذشته اقدامات ارزشمندی نیز در این حوزه انجام شده است اما به دلیل وسعت کار، بسیاری از فعالان حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری هنوز با این چالش مواجه هستند.
مشکلی که حالا سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد شبه دولتی که سابقه درخشانی در طول چهار دهه گذشته در بومی سازی بسیاری از محصولات و خدمات مورد نیاز کشور داشته، قصد دارد به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری که متولی حوزه دانش بنیان کشور است، آمده و بخشی از این مشکل را مرتفع کند.
۲۷ فروردین ماه جاری بود که روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که خود عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی نیز هست، در نشستی که میزبان رییس جهاد و معاونین این مجموعه به منظور بررسی ظرفیتها و فعالیتهای جهاد دانشگاهی برای حضور مؤثر در زیستبوم علم و فناوری کشور بود، از توسعه فعالیتهای این نهاد برای حضور مؤثر در زیستبوم علم و فناوری کشور حمایت کرد.
حال رییس جهاد دانشگاهی در ادامه این روند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بر اینکه این سازمان از تجربیات بسیار ارزشمندی در زمینه عبور از مرحله تحقیق و توسعه و دستیابی به تجاری سازی محصول و بازار برخوردار است، تاکید می کند و از آمادگی این نهاد برای کمک به دانش بنیان های کوچک و نخبگان جهت تجاری سازی ایده و محصول اولیه و تبدیل شدن به مجموعه های بزرگ تولیدی و کارخانه خبر می دهد.
حسن مسلمی نائینی با اشاره به اینکه، این سازمان از تجارب ارزنده ای در بحث تحقیقات و نوآوری و البته تجاری سازی محصولات و خدمات نوآورانه برخوردار است، می گوید: به طور حتم یکی از مشکلات فعلی بسیاری از شرکت های فناور که کارهای بزرگی هم انجام داده اند، رساندن محصول خود به بازار و تبدیل ایده به ثروت است.
وی که خود از تجربه راه اندازی و مدیریت شرکت دانش بنیان برخوردار بوده و تا حدودی با مسائل و مشکلات تجاری سازی دست و پنجه نرم کرده است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی می تواند در این زمینه به دانش بنیان ها کمک کند چراکه مشکل اصلی بسیاری از شرکت های دانش بنیانی که متوقف شده اند و کار آنها نگرفته است، بحث تجاری سازی است؛ بنابراین جهاد می تواند به آنها کمک کرده تا محصول خود را تجاری سازی کنند و به بازار مصرف برسانند.
مسلمی نائینی گفت: جهاد دانشگاهی همچنین درصدد حمایت از شرکت های دانش بنیان در زمینه تبلیغات، بازاریابی و ارائه مشاوره برای رفع مسائل مربوط به بیمه و مالیات و امور پرسنلی است چراکه واقعا نخبگان فعال در شرکت های دانش بنیان به بسیاری از این مسائل اشراف ندارند.
وی با اشاره به تجربیات خود در راه اندازی یک مجموعه دانش بنیان بیان کرد: در آن زمان ما اطلاعات کافی در خصوص این مسائل نداشتیم و به تدریج و تجربی فراگرفتیم؛ بنابراین دانش بنیان ها با برخی آموزش ها بسیار سریع تر به بلوغ می رسند و می توانند کارهای بزرگی در قالب همین شرکت های دانش بنیان به ثمر برسانند.
مسلمی خاطرنشان کرد: جهاد حتی در بعضی موقعیت ها به دلیل اینکه تعدادی از شرکت های بزرگ تحقیقاتی و تولیدی با محصولات «های تک» و فناوری بالا راه اندازی کرده و به تولید انبوه رسانده است، می تواند تجربیات خود را در تاسیس، توسعه و بزرگتر شدن مجموعه های دانش بنیانی که در مرحله تحقیق و توسعه هستند در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند کارخانه راه اندازی کنند و به تولیدکنندگانی بزرگ تبدیل شوند.