نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر توقف جنگ در سودان گفت: جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می اندازد بلکه  می‌تواند فراتر از مرزهای این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد و موجب  سال‌ها رنج و عذاب عظیم شود و توسعه و پیشرفت را ده‌ها سال به عقب برگرداند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در خصوص وضعیت سودان در نشست شورای امنیت گفت: در طول درگیری های ده روز گذشته، حداقل ۴۰۰ نفر از جمله چهار عضو خانواده سازمان ملل کشته شده اند. بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر مجروح شده اند و ده ها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

گوترش تصریح کرد: این ۱۰ روز خشونت و هرج و مرج در سودان ناراحت کننده است. یک جنگ طولانی مدت و تمام عیار قابل تحمل و تامل نیست.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: سودان با هفت کشور هم مرز است که همه آنها یا با درگیری ها دست و پنجه نرم می کنند یا در دهه گذشته شاهد ناآرامی های داخلی جدی بوده اند.

وی تاکید کرد: جنگ در سودان باید فورا متوقف شود. من از ژنرال‌ها عبدالفتاح البرهان و «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» و نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهم که اسلحه‌های خود را کنار بگذارند.

گوترش تاکید کرد: رهبران سودان باید منافع مردم خود را در اولویت قرار دهند. این اختلافات در میدان نبرد و با اجساد کودکان، زنان و مردان سودانی حل نخواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: طرف‌های درگیر باید به آتش‌بس ۷۲ ساعته که با میانجی‌گری آمریکا بدست آمده است، احترام بگذارند و برای پایان دائمی خصومت ها با یکدیگر مذاکره کنند.

گوترش گفت: من از همه اعضای شورای امنیت و سایر کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان های منطقه ای با نفوذ می خواهم که طرف های درگیر در سودان را برای کاهش تنش ها و بازگشت سریع به میز مذاکره تحت فشار قرار دهند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: سازمان ملل متحد برای محافظت از کارمندان خود و خانواده‌های آنها در حین اقامت و حمایت از مردم سودان, در نحوه حضور خود این کشور تغییراتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: یک سوم مردم سودان حتی قبل از بحران اخیر به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند. این تعداد تنها پس از ویرانی ده روز گذشته به شدت افزایش یافته است.