۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۵۸
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85093756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصر درباره دخالت خارجی در سودان هشدار داد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۵۸
کد خبر: 85093756
مصر درباره دخالت خارجی در سودان هشدار داد

تهران – ایرنا – نماینده مصر در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره هر نوع دخالت خارجی در درگیری‌های سودان هشدار داد و گفت که «این یک موضوع داخلی است».

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیا الیوم، «اسامه عبدالخالق» روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل ویژه بررسی اوضاع سودان گفت: هر نوع دخالت خارجی در درگیری های سودان از سوی هر طرفی و به هر شکلی که باشد موجب گسترش و شعله ورتر شدن درگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه درگیری های سودان یک موضوع داخلی است، خواستار توقف فوری درگیری ها و برقراری آتش بس فراگیر و پایبندی به آن از سوی طرف های درگیر شد.

عبدالخالق بر حفظ یکپارچگی سرزمینی، احترام به استقلال و حاکمیت سودان شد و این موضوع را عمق راهبردی امنیت ملی مصر دانست.

وی ادامه درگیری ها و نقض مکرر آتش بس را که جان شهروندان سودانی و اتباع دیگر کشورها را به مخاطره انداخته، نگران کننده خواند و تأکید کرد که نقض مکرر آتش بس به وخامت بیشتر زندگی مردم منجر خواهد شد.

نماینده مصر در شورای امنیت سازمان ملل متحد اضافه کرد: مصر درحال همکاری با کشورهای مختلف برای خارج کردن اتباع آن ها از سودان است و مسئولان سودانی نیز در این باره با مصر همکاری کرده اند.

از سوی دیگر رسانه ها از تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای مصر و سودان از سوی سازمان گذرگاه های زمینی مصر خبر می دهند.

مصر به همه اتباع مصری و اتباع دیگر کشورها که از دو گذرگاه مرزی «قسطل» و «ارقین» با سودان خارج می شوند، تسهیلات لازم را ارائه می کند.

نیروهای هلال احمر مصر در این دو گذرگاه مرزی مستقر شده اند و امکانات پزشکی نیز افزایش یافته است.

گزارش های مصری از ورود شمار زیادی اتوبوس از سمت سودان به منطقه مرزی «ارقین» خبر می دهند که نشان می دهد حجم ورود افراد از طرف خارطوم در ساعات آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شبکه خبری «قاهره» نیز در گزارشی اعلام کرد که گذرگاه ارقین به طور ۲۴ ساعته فعال است و ظرفیت پذیرش و فعالیت دستگاه ها در این گذرگاه به اوج خود رسیده است.

براساس این گزارش، برغم اینکه اتباع مصری یکی از بزرگترین اقلیت های موجود در سودان را تشکیل می دهند اما بیشتر افرادی که خواستار خروج از سودان هستند را اتباع این کشور تشکیل می دهند که می خواهند از درگیری های خارطوم فرار کنند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha