تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

همدان- ایرنا- مسابقات دو ومیدانی قهرمانی نوجوانان آسیا در حالی در شهر تاشکند کشور ازبکستان آغاز شده که همدان با سه ملی پوش در این پیکارها به رقابت با سایر حریفان خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا بر این اساس "یاسین گل محمدی" در ماده ۴۰۰ متر مانع و "امیر محمد رستمی" در ماده سه هزار متر آزاد هر ۲ از همدان پس از سه مرحله شرکت در برنامه رکورد گیری و شکست حریفان خود، به رقابت‌های آسیایی اعزام شدند و طبق برنامه اعلام شده از سوی مسوولان برگزاری مسابقات دو ومیدانی قهرمانی آسیا، امیرمحمد رستمی ۹ اردیبهشت ماه جاری در ماده سه هزار متر آزاد و یاسین گل محمدی ۱۰ اردیبهشت ماه در ۴۰۰ متر با مانع با حریفان خود رقابت خواهند کرد.

سیدکاظم اسدی از خبرنگاران ورزشی و مربیان استعدادیاب دو ومیدانی همدان در ترکیب تیم ملی عازم این رویداد شده است.

حضور درخشان این ۲ دونده ملی پوش بهانه‌ای شد تا با آن‌ها پیش از شروع رقابت های قهرمانی آسیا گفت وگویی داشته باشیم.

امیر محمد رستمی ایمن برای نخستین بار گام به این مسابقات گذاشته است؛ دونده‌ای که محصول طرح استعدادیابی شهید شمسی پور است و از او به عنوان یکی از نخبه های دو ومیدانی نوجوانان کشور یاد می‌کنند.

امیر محمد سال گذشته در استعدادهای درخشان کشور فقط با ۲ ماه تمرین نایب قهرمان شد و در کمتر از یکسال توانست سهمیه آسیایی را کسب کند، نخستین تجربه حضور این دونده مستعد در مسابقات قهرمانی آسیا بهانه‌ای شد تا گفت وگویی را انجام بدهیم.

ایرنا: چند سال سن دارید و چطور شد به این رشته آمدید؟
پانزده سال سن دارم. طرحی به عنوان استعدادیابی شهید شمسی پور به اجرا گذاشته شده بود و توانستم قهرمان شوم. همین انگیزه‌ای شد که بهتر و بیشتر تمرین کنم.

ایرنا: چه احساسی از حضور در قهرمانی آسیا دارید؟
رستمی: خب برای نخستین بار به این مسابقات آمده‌ام و واقعا هیجان و انگیزه زیادی دارم. دوست دارم بر سکوی قهرمانی بایستم و رکورد ملی را هم جابجا کنم.

ایرنا: آرزوی شما؟
رستمی: همینکه بتوانم مدال طلا قهرمانی آسیا را کسب کنم و سپس در بازی‌های آسیایی و المپیک هم رتبه بگیرم. شکست رکورد ملی هم جزو آرزوهایم است.

ایرنا: تا چه زمان قصد فعالیت در دو ومیدانی را دارید؟
رستمی: تا زمانی که قدرتم اجازه بدهد و مقام‌های مختلف در تمامی رده‌های سنی کسب کنم. تازه شروع کارم است و خیلی فرصت دارم.

ایرنا: توصیه به هم سن و سال‌ها؟
رستمی: به این رشته بپردازند و قول می‌دهم با تلاش و تمرین بیشتر می‌توانند مانند من افتخار کسب کنند. همدان ارتفاع خوبی دارد و در رشته‌های دو ومیدانی به خصوص استقامت قطعا موفق خواهند شد.

ایرنا: وضعیت دو ومیدانی همدان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
رستمی: همدان قطب دو ومیدانی کشور است و دست اندرکاران هیات به خصوص مسعود بنوان رییس هیات عاشقانه در رشد و توسعه این ورزش تلاش می‌کند که الگویی اخلاقی و فنی برای ما است. همدان در این رشته حرف اول را در کشور می‌زند.

ایرنا: از وضعیت خود در مسابقات ازبکستان بگوید و حریفان؟
رستمی: خب سطح مسابقات با توجه به آنالیز کادر فنی تیم ملی، بسیار بالا است و حریفان مستقیمم از کشورهای جنوب غرب آسیا و نیز چین و ژاپن هستند. من در سه هزار متر آزاد در این مسابقات شرکت خواهم کرد و از زمانیکه به ازبکستان آمده‌ایم خوب تمرین کرده‌ام. در سه مرحله رکوردگیری تیم ملی مقام اول را به دست آوردم و از هر جهت آماده است.

ایرنا: چه انتظاری از مسوولان دارید؟
رستمی: ما فاقد پیست و سالن سرپوشیده در همدان هستیم که در ۶ ماهه دوم سال به خصوص فصل زمستان بسیار اذیت می‌شویم وای کاش این مکان در اختیارمان بود. پیست یخ می‌زند و درصد مصدومیت ما بالا می‌رود. به سختی تمرین می‌کنیم و خواسته اصلی ما داشتن سالن سرپوشیده و اختصاصی در این رشته است.

یاسین گل محمدی دیگر ملی پوش همدانی حاضر در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا است و می‌گوید آمده است تا ناکامی سال قبل را جبران کند.
این دونده ملی پوش در ماده ۴۰۰ متر با مانع به رقابت با سایر حریفان آسیایی خواهد پرداخت و در تلاش است تا در دومین سال حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا، بدشانسی قبل را جبران و به یک نشان خوش رنگ برسد. گفت وگو با این استعداد نخبه را هم بخوانید:

ایرنا: کارنامه درخشانی در دو ومیدانی دارید؟
گل محمدی: راضی هستم اما کافی نیست. سال گذشته اولین سال حضورم در مسابقات آسیایی بود و می‌خواهم امسال با کسب مدال جبران کنم. در کارنامه‌ام سه مدال طلا در نونهالان، دو نشان طلا در نوجوانان و دو نشان نقره جوانان را دارم.

ایرنا: چند سال فعالیت دارید؟
گل محمدی: ۵ سال است که دو ومیدانی کار میکنم و البته در دو سال اخیر حرفه‌ای فعالیت داشته‌ام. من از نونهالی زیر نظر مهدی محمدی در این رشته کار کردم و واقعا برایم در سرما و گرما زحمت کشید و قدردانش هستم.

ایرنا: شرایط حضور خود در مسابقات ازبکستان؟
گل محمدی: با امادگی کامل در ازبکستان حاضر شده‌ام و هدف کسب مقام در این رویداد مهم است تا بتوانم پرچم مقدس کشورم را به اهتزاز درآورم. آمادگی‌ام عالی است.

ایرنا: در انتخابی تیم ملی هم عملکرد خوبی داشتید؟
گل محمدی: همینطور است. به بار انتخابی‌ها شرکت کردم و هر سه بار نیز رکوردم را بهبود بخشیدم.

ایرنا: حریفان آسیایی؟
گل محمدی: حریفان اصلی من از آسیایی شرقی و کشورهای چین و ژاپن است ضمن اینکه قطرها هم بسیار خوبی هستند و در کل همه حریفان را می‌شناسم.

ایرنا: چه آرزویی دارید؟
گل محمدی: رکورد ۱۵ ساله این ماده را بهبود ببخشم. امسال تلاش دارم در قهرمانی آسیا مقام کسب کنم و سپس در رده سنی بزرگسالان کشور نیز شرکت کنم. همچنین در لیگ جوانان رکورد باشگاهی و نوجوانان رکورد ملی را بزنم.

ایرنا: انتظارتون از مسوولان؟
گل محمدی: من در همه رده‌ها رتبه‌های قهرمانی دارم و در دانش آموزی هم اول شدم. متاسفانه مشکل اصلی ما نبود سالن سرپوشییده اختصاصی است. زمستان‌ها در پیست یخی تمرین می‌کنیم. شهرهایی هستند که رتبه ندارند و جزو پانزده نفر اول هم نیستند اما سالن سرپوشیده تمرین می‌کنند.
تمرین در پیست یخی ما را دچار مصدومیت می‌کند. در استان همدان کلی دونده داریم و فکر نکنم ساخت سالن سرپوشیده به نسل ما برسد اما برای نسل بعدی امیدوارم تحقق یابد.