تهران- ایرنا- در حالیکه وزیر دفاع اوکراین از آمادگی کشورش برای ضدحمله و بازپس گیری مناطق از دست روسیه می‌گوید، بسیاری از ناظران چشم‌انداز خوش بینانه‌ای نسبت به آن ندارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای هیل، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین دیروز جمعه در یک نشست خبری گفت: تدارکات در حال نهایی شدن است و ما آماده حمله هستیم.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز چند روز پیش اعلام کرد بود که ناتو ۹۸ درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده را به اوکراین تحویل داده که این میزان شامل یک هزار و ۵۰۰ خودروی زرهی و ۲۳۰ تانک است. وی سپس افزود در این شرایط اوکراین در موقعیتی قدرتمند برای بازپس گیری مناطق اشغالی شرق از دست روسیه است.

اما درحالی که به نظر می رسد تاریخ آغاز ضد حمله اوکراین در کانون توجه قرار گرفته است، مشخص نیست که آیا این حمله به اندازه موارد پیشین موفق خواهد بود یا خیر.

مایکل اوهانلون از اعضای ارشد اندیشکده بریتانیایی بروکینگز، در این مورد گفت: به دلیل استحکامات روسیه حتی با خودروهای زرهی جدید، نمی توان انتظار چندانی از ضدحملات اوکراین داشت.

وی افزود: روسیه تسلیحات ضد تانک و استحکامات قدرتمند بسیاری دارد و در مقابل اوکراین از توانایی محدودی برای پشتیبانی هوایی واحدهای زرهی جدید برخوردار است.

این عضو ارشد بروکینگز در ادامه تاکید کرد: من انتظار پیشرفت بزرگی در ضدحملات اوکراین ندارم، هرچند خوشحال می شوم که ثابت شود اشتباه می کنم.

بنابرگزارش ها، خودروهای زرهی جدید که به کی‌یف تحویل داده شده، شامل تانک‌های لئوپارد آلمان، چلنجر بریتانیایی و خودروهای جنگی پیاده نظام استرایکرز و بردلی آمریکایی است.

اوکراین همچنین جت‌های جنگنده میگ- ۲۹ بیشتری از لهستان دریافت کرده است که گفته می شود این امر می تواند باعث تقویت توان هوایی این کشور شود، هرچند به عقیده ناظران کی‌یف همچنان در آسمان در مقایسه با روسیه ضعیف تر است.

اما کریستوفر کاولی فرمانده ارشد متحدان ناتو در اروپا، روز پنجشنبه خطاب به سناتورهای کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که اطمینان خاطر کامل دارد که سربازان اوکراینی تجهیزات نظامی مورد نیاز برای حمله را دارند.

وی افزود: واشنگتن و کی‌یف با هم فهرستی از تسلیحات مورد نیاز ضد حمله از موجودی‌های آمریکا و متحدان استخراج کرده و همکاری های لازم را در این خصوص داشته اند.

این مقام ارشد ناتو در عین حال هشدار داد که بخش‌های حیاتی ارتش روسیه از جمله عملیات سایبری، هسته‌ای، اطلاعات و جنگ‌های زیردریایی با وجود ماه‌ها تلفات سنگین در اوکراین بدون هیچ صدمه ای همچنان پابرجا و عملیاتی است.

سلست والاندر دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا نیز نسبت به دست کم گرفتن توانایی‌های نظامی روسیه هشدار داد و تاکید کرد که نباید چنین اشتباهی مرتکب شویم.

از سوی دیگر، در پی افشای اسناد فوق محرمانه پنتاگون در رسانه های آمریکایی، مشخص شده که آمریکا نسبت به دستاوردهای مهم اوکراین در این حملات چندان اطمینان خاطر ندارد و جنگ کنونی احتمالا فراتر از سال جاری میلادی به طول می انجامد.

اما اوهانلون که باوجود ارائه تسلیحات سنگین اخیر به اوکراین نسبت به ضدحملات قابل توجه کی‌یف ابراز تردید کرده بود، در این خصوص گفت: واشنگتن پیش‌تر هم کی‌یف را دست کم گرفته بود، اما اوکراین نشان داد که این توانایی را دارد که از موانع نظامی روسیه عبور کند.