محبوب حیدری روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ملی و بانکی برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش بر این است منابع مورد نیاز از محلهای مختلف برای تکمیل این طرح تامین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل- سرچم در ۶ قطعه قابل اجرا است بطوری که قطعات پنج و ۶ دارای تونل و پلهای خاص در حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده است که ظرف دوماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر احداث بزرگراه در مناطق دشت و تپه ماهور نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار کرد: در سالهای گذشته با تلاش مسئولان استانی و پیگیریهای جدی سعی شده تا تمام راههای مواصلاتی استان اردبیل برای ارتقا به بزرگراه و راه اصلی از ردیف اعتبار ملی بهره مند شوند.
حیدری اضافه کرد: سالانه ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل اجرا میشود و برای احداث این میزان بزرگراه ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : تا چهار سال آینده بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راههای شریانی استان اردبیل به بزرگراه تبدیل میشود و با وجود بدهیهای سنگین به پیمانکاران اجرای طرحهای بزرگراهی تداوم خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند هستند.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در راههای ارتباطی این استان قرار دارند.