دکترعلیرضا عبدی روز شنبه در جلسه توجیهی آموزشی باحضور کارشناسان سواد آموزی ادارات آموزش وپرورش سراسر استان فارس در باشگاه فرهنگیان شماره دو شیراز ، با تبریک هفته معلم، اظهار کرد: کارشناسان حوزه سوادآموزی افسران تعلیم و تربیت در خط مقدم با جهل است.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به سالروز سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۸ به استان فارس، تصریح کرد: در آن سفر تاریخی بخش قابل توجهی از فرمایشات رهبری به موضوع سوادآموزی مربوط می شد و این نشان از اهمیت و ضرورت مبارزه با جهل و بیسوادی دارد.
عبدی افزود: نوع نگاه به نهضت سوادآموزی یکی از اجحاف هایی است که در حق این مجموعه صورت گرفته است لذااطلاع رسانی دقیق و به موقع از فعالیت های صورت گرفته در نهضت سوادآموزی به ارتقای موقعیت و جایگاه این نهاد انقلابی در جامعه کمک خواهد کرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، بیان کرد: در سال های اخیر غفلت هایی در خصوص این نهاد انقلابی صورت گرفت اما در این دولت تلاش کردیم نهضت سوادآموزی از حاشیه به متن بیاید.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور ادامه داد: پیام حضرت امام خمینی (ره) یکی از راهبردی ترین پیام هاست و رسیدن به استقلال فرهنگی یکی از مهمترین مطالبات مندرج در پیام ماندگار بنیانگذار انقلاب اسلامی است.
عبدی گفت: ماموریت ما در گام اول خواندن و نوشتن بود اما در گام دوم انقلاب ماموریت ما چیز دیگری است لذا آموزش سواد رسانه ای، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از ماموریت های جدید این نهضت است.
این مسوول اضافه کرد: نهضت سوادآموزی آموزی به تنهایی نمیتواند ماموریت های جدید را به انجام برساند لذا باید در حیطه بزرگسالان، نهضت سوادآموزی نقش هماهنگ کننده داشتهباشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: چنان که در مکتب امام (ره) می بینم افکار و اهداف ما باید بزرگ و جهانی باشدلذا باید در همه حوزه ها دایره خود را گسترش دهیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور ادامه داد: با حرکت کنونی در نهضت سوادآموزی با اهداف آرمانی همچنان فاصله داریم لذا باید جهانی فکر کنیم و خود را به علم روز مجهز کنیم چرا که هدف ما رسیدن به مدیریت جهانی است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش افزود: مطالبات باید از کف به ستاد انتقال یابد و نگاه ما در نهضت باید فراگیر و مردمی باشد.
وی اضافه کرد: چنان که رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرموده اند در نهضت نباید احساس کارمندی وجود داشته باشد بلکه هرکه سواددار است باید بیاموزد و آنکه بیسواد است موظف به آموختن است.
عبدی ادامه داد: نهضت سوادآموزی باید از ظرفیت تمام دستگاه ها استفاده کند و نهضت نقش دبیرخانه و تنظیم گر را ایفا کند.
بر اساس این گزارش؛ در این جلسه تعدادی از کارشناسان حوزه سوادآموزی در حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، به ارائه مطالبی پرداختند که؛ مشکلات جذب بیسوادان، نداشتن انگیزه در بین سوادآموزان، حقوق پایین سوادآموزان، تغییرات مکرر در سامانه سما و به روز نبودن این سامانه، عدم پرداخت به موقع حق الزحمه ها حجم بالای کار کارشناسان حوزه سوادآموزی از جمله مطالبی بود که در این جلسه ارائه شد.