زنجان - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: هشت محله هدف بازآفرینی شهری یا سکونتگاه‌های غیر رسمی در طرح تفصیلی شهر زنجان لحاظ شد تا برای حل مشکلات و جابه جایی آنها برنامه ریزی و اقدام شود.

اصغر اسماعیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر ابتدا طرح جامع و سپس طرح تفصیلی تهیه می شود که آخرین بازنگری طرح تفصیلی شهر زنجان مربوط به سال ۸۸ است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تهیه طرح جامع و تفصیلی زنجان، اضافه کرد: طرح جامع این شهر مجددا در سال ۱۴۰۰ انجام و ابلاغ شد و هم اکنون با هماهنگی شهرداری زنجان بحث آماده کردن نقشه های پایه برای طرح تفصیلی بر اساس همین طرح در دستور کار قرار گرفته است.

این مسوول ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی استان در راستای اقدامات مشترک با سایر دستگاه ها برای انجام پروژه های مختلفی از قبیل کتابخانه، ساخت ورزشگاه، فضای سبز و پارک در این مناطق و سکونتگاه‌ها همکاری می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه به موضوع جا به جایی ساکنان کوی فلسطین زنجان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از هشت سکونتگاه غیر رسمی زنجان، کوی فلسطین است که ساکنان این منطقه در سه سطح بررسی و تقسیم بندی شده و با اولویت اسکان مد نظر قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: کوی فلسطین در بخش جنوبی شهر در حریم راه آهن قرار دارد و در سفر هیات دولت به استان مورد بازدید رییس جمهور قرار گرفت و مقرر شد نسبت به جا به جایی آن به سایر نقاط شهری اقدام شود که این مهم در دستور کار قرار دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد:کارهای اولیه آن از قبیل پایش محله به لحاظ تعداد اسکان خانواده، وضعیت و موقعیت اسکان، مساحت زمین و همچنین بخش های اجتماعی آن انجام گرفته است و به زودی نسبت به جابه جایی آنها اقدام خواهد شد.

طرح‌های تفصیلی شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی شهرها است و در آنها خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می شود.

با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین و آنها را کم‌کم و برحسب اولویت در برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد.